Socialsekreterare Socialpsykiatri
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.
Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare som ska arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) utifrån
metoden IBIC. Arbetet som handläggare hos oss innebär att du ska utreda behov och fatta beslut om bistånd och insatser
till personer med psykiska funktionsnedsättningar samt personer med samsjuklighet.
Utöver myndighetsutövningen är samverkan både internt och externt en viktig del i arbetet. Du kommer att arbeta nära
klienter och utförarverksamhet samt vara med och utforma individuella lösningar för de personer som har de största
behoven. Arbetsgruppen består av fyra socialsekreterare med inriktning socialpsykiatri samt sju socialsekreterare med
inriktning beroende, två boendehandläggare, två utvecklingsledare samt en enhetschef. Flera av medarbetarna har lång
erfarenhet i yrket, vilket innebär att du hinner få en introduktion och en möjlighet att växa in i jobbet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vi ser gärna att
du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av målgruppen personer med psykisk funktionsnedsättning,
arbetsmetoden IBIC samt kunskaper i verksamhetssystemet lifecare är meriterande. En viktig egenskap är din förmåga att
samarbeta och skapa goda relationer såväl internt som med externa aktörer.
Du är nyfiken, lösningsorienterad och har en vilja att bidra till gruppens utvecklingsarbete. Du ska ha god förmåga att
uttrycka dig i tal och skrift. Du ska ha god kunskap om gällande lagstiftning och erfarenhet av utredningsarbete. Stor vikt
läggs vid personlig lämplighet då arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga, social kompetens och flexibilitet.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Intervjuer kommer att ske 250702 och 250703, eller enligt överenskommelse
I denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.
Om jobbet hos Varbergs kommun
Sista ansökningsdag
29 juni
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej