Uddevalla kommun logotyp

Specialpedagog med ledningsuppdrag, Äsperödsskolan f-6

Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.   Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.  Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.   Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!  Beskrivning Äsperödsskolan är en trivsam skola med cirka 350 elever. Skolan är belägen i östra Uddevalla med en härlig och vacker närmiljö. Vi har närhet till skog och mark och med en egen skolskog. Vi har skolövergripande projektarbeten och alla klasser har utelektioner minst en gång per vecka.  Vi kännetecknas av en organisation med en klass i varje åldersgrupp där vi arbetar i team med flera professioner. Vi har en härlig blandning av elever samt engagerade och kompetenta pedagoger, vilket ger våra elever goda förutsättningar till bra studieresultat och personlig utveckling.  Vårt utvecklade trygghetsarbete har stort fokus på rastaktivitet och trivsel och många närvarande vuxna. Arbetet är uppbyggt kring våra värdeord, Gemenskap, Kunskap, Ansvar, Trygghet och Respekt. Vi är en skola med starka traditioner vilket skapar en tydlig vi-känsla.  Arbetsuppgifter Brinner du lite extra för de elever som behöver det allra mest? Drivs du av ett övergripande ansvar? Vill du arbeta på en välfungerande och trivsam skola som ligger i framkant? Sök då rollen som specialpedagog på Äsperödsskolan. Som specialpedagog på Äsperödsskolan har du det övergripande ansvaret från förskoleklass till årskurs 6. Du har har ansvar kring arbetet med extra anpassningar och åtgärdsprogram. Dina arbetsuppgifter består i att stötta och utveckla arbetssätt och lärmiljöer som främjar lärande och hälsa hos alla elever i skolan och på fritids genom ledning och stimulans.  Du arbetar nära rektor med skolutveckling, analys och uppföljning av resultat i det systematiska kvalitetsarbetet och du är också en del av elevhälsoteamet. Arbetet sker i nära samverkan med Rektor, elevhälsopersonal,  pedagoger samt resurspersonal. Du har en viktig roll att leda och utveckla elevhälsoteamets främjande och förebyggande arbete. I ditt övergripande ansvar ingår att hålla i och leda spec- och elevhälsomöten samt att hålla ihop och följa upp spec-teamets ansvarsområden. Spec.teamet består i nuläget av dig, 2 speciallärare samt logoped. Du fyller en viktig funktion i ledningsgruppen där samverkan sker och beslut fattas.  Du håller dig uppdaterad om nya rön och forskning inom specialpedagogik samt delar med dig av dina teoretiska kunskaper och din pedagogiska kompetens. Du förväntas bidra aktivt till det gemensamma arbetet att stödja elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd, genom att samråda kring elevärenden, handleda pedagoger, vara ett stöd vid olika kartläggningar och pedagogiska utredningar. Du ansöker om tilläggsbelopp, skriver handlingsplaner, är ett stöd vid upprättande av åtgärdsprogram och genomför fördjupade pedagogiska utredningar, samt analyserar screeningar och andra kartläggningar. I din roll kan det även till viss del ingå att arbeta med och stötta elever, både på individ- och gruppnivå.   Kvalifikationer - specialpedagogisk utbildning   - lärarlegitimation med behörighet att undervisa inom grundskola   - kunskap i och erfarenhet av att dokumentera stödinsatser och kartlägga behov som exempelvis pedagogisk kartläggning och åtgärdsprogram  - god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. - nyfikenhet och lust att lära och utvecklas tillsammans med kollegor   Det är meriterande om du även har:  - erfarenhet av att arbeta som specialpedagog  - erfarenhet av att handleda lärare  - kunskap om och erfarenhet av att arbeta med elever med  neuropsykiatriska  funktionsvariationer.  - god digital kompetens med stor erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg - erfarenhet av EHM - Logosutbildning - erfarenhet av arbete i en mångkulturell skola För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning. Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.  För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om jobbet hos Uddevalla kommun

Sista ansökningsdag
2024-05-02
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid