Svenska Downföreningen söker en Kanslichef
Om tjänsten
I rollen som kanslichef leder du och ansvarar för kansliets operativa arbete och verksamhetsprocesser, enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar.
Du har ett personalansvar för kansliets medarbetare (inkl. arbetsledning, arbetsmiljöarbete, lönerevision och utvecklingssamtal).
Tjänsten omfattar också att vidareutveckla den öppna och platta kultur som idag präglar vårt kansli. Vår arbetsmiljö bygger på ömsesidig respekt, där allas kompetenser tas tillvara och där samtalen präglas av nyfikenhet, öppenhet och jämlikhet inom hela föreningen.
Kanslichefen är den funktion som har det samlade perspektivet och insikten i hela verksamheten, inklusive det som sker på de lokala avdelningarna. Det gör det till en mycket inspirerande roll som bidrar till ett engagerat samhälle där människor med Downs Syndrom är jämbördiga medborgare med full delaktighet, jämlikhet och självbestämmande utifrån var och ens individuella förutsättningar – i enlighet med Funktionsrättskonventionen.
Du kommer arbeta med att
· Säkerställa att verksamheten bedrivs enligt verksamhetsplanen, gällande lagar, regler, stadgar och styrelsebeslut.
· Ansvara för budget och ekonomisk uppföljning i samarbete med kassör och kansliets administratör.
· Fungera som kommunikationskanal mellan kansli, styrelsens ordförande och övriga styrelsen – och dessutom representera verksamheten externt.
· Koordinera och stödja styrelsearbete och arbetsdagar (kallelser, protokoll, underlag och mötesförberedelser).
· Ansvara för bidragsansökningar och redovisning för riks- och lägerverksamheten, samt stödja lokala avdelningar i bidragsprocesser.
· Ha det övergripande ansvaret för kansliets administrativa rutiner och processer (inklusive leverantörskontakter, fakturahantering, avtalshantering, post- och e-postbevakning).
Vi söker dig som
Har intresse för, och erfarenhet av, civilsamhället och god kännedom om ideella verksamheter. Du är van och intresserad av att leda personal och att ha ekonomiskt ansvar inom ideell sektor. Du har också erfarenhet av att arbeta med administration och verksamhetsutveckling, t ex bidragsansökningar.
Du har en akademisk relevant examen eller likvärdig arbetslivserfarenhet. Du är van att uttrycka dig korrekt och tydligt i svenskt tal och skrift.
Som person behöver du vara lyhörd och samtidigt strukturerad, välorganiserad, självgående, utåtriktad, tydlig och kunna hantera och samordna flera parallella arbetsprocesser och föreningens olika delar på ett noggrant och proffsigt sätt. Du måste också trivas med att arbeta administrativt såväl som operativt.
En viktig del av arbetet som kanslichef är att förvalta och vidareutveckla och det förtroende som Svenska Downföreningen har hos våra medlemmar, organisationer inom funktionsrättsrörelsen och andra samhällsaktörer. Samtidigt är möjligheterna att initiera och bygga upp nya kreativa idéer goda.
Det är meriterande om du har
Kunskap om Downs syndrom och erfarenhet från arbete i ideell verksamhet.
Kunskap om kommunikation och erfarenhet av påverkansarbete.
Anställningstyp
Tillsvidareanställning. Tjänstens omfattning kommer att fastställas i samband med anställning. Tjänstgöring förekommer enstaka kvällar, ett antal korta digitala möten, och större sammankomster ca två helger per år. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Placering: Svenska Downföreningens kansli, Linnégatan 75, Stockholm.
Ersättning: Lön efter överenskommelse. Föreningen är medlemmar i Fremia och har kollektivavtal.
Ansökan och kontakt
Sista datum för ansökan är 1 juni 2025. Ansökan med CV och personligt brev skickas till ansokan@svenskadownforeningen.se. Ange kanslichef i rubrikfältet. Vid frågor, kontakta Tord Hermansson, Ordförande.
För mer information om föreningen, besök vår hemsida på www.svenskadownforeningen.se