Transportstyrelsen logotyp

Systemtekniker

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. It-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och att skapa såväl nytta som värde i samhället. Sektionen servicedesk och ITSM som ingår i enheten infrastruktur och drift har i uppdrag att från verksamhetens behov hantera ärenden och åtgärder. I vårt arbete använder vi oss av ITIL processserna. Vi söker nu en systemktekniker med stort kundfokus som drivs av att ge stöd med hög kvalitet. Arbetet är varierat och våra medarbetare arbetar både självständigt och i team där man tar hjälp av varandra. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Om rollen Som systemtekniker med inriktning mot ITSM kommer du att arbeta med att säkerställa att IT-tjänster fungerar smidigt, är tillgängliga och följer uppsatta processer och kvalitetskrav. Rollen kombinerar teknisk kompetens med förståelse för servicehantering. Du kommer att ingå i ett team om fyra personer. Huvudsakliga arbetsuppgifter:  - implementera och underhålla ITSM-verktyget ·Följa och förbättra ITIL-processer som incidenthantering, problemhantering, förändringshantering - samarbeta med kravställare i verksamheten, Servicedesk och andra tekniska team för att lösa ärenden effektivt, tex med hjälp av automatisering · - dokumentera och rapportera enligt best practice för service management  Du kommer även att få en fördjupa introduktion/utbildning i befattningen som systemtekniker. Du måste ha - relevant akademisk utbildning inom IT-området eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdigt - aktuell erfarenhet inom förvaltning av IT-system - aktuell erfarenhet av arbete i större projekt, uppdrag eller aktiviteter - goda kunskaper i svenska i tal och skrift.  Det är meriterande om du också har -  god teknisk kompetens – förståelse för programmering, integrationer, serverhantering och klienthantering - grundläggande kompetens inom SQL, rest-api och PowerShell.  - erfarenhet av arbete inom infrastruktur och drift inom IT-området - erfarenhet av att arbeta i stora och komplexa organisationer - erfarenhet av säkerhetskänslig verksamhet - kunskap om it- och informationssäkerhet.  Vi vill att du är - självgående –  tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt arbete och driver dina processer vidare  - samarbetsvillig – arbetar bra med andra, relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt, du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt  - serviceinriktad – är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt anstränger dig för att leverera lösningar - flexibel -har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt ser möjligheter i förändringar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Jay Bradford, via e-post jay.bradford@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-8637. Vi behöver din ansökan senast den 22 september  2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning It Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare. Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Om jobbet hos Transportstyrelsen

Sista ansökningsdag
22 september
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej