Kristianstads kommun logotyp

Utvecklare, Arbete och välfärdsförvaltningen

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vill du vara med och utveckla arbetet i en komplex och samhällsviktig verksamhet? Vi söker en erfaren och engagerad utvecklare med bredd i sin kompetens, god juridisk förståelse, ett helhetsperspektiv och förmåga att driva arbetet framåt. Arbete och välfärdsförvaltningen består av fyra verksamheter: Barn och ungdom, Utbildning och arbete, Utredning samt Vuxenvård. Som utvecklare tillhör du avdelningen för kansli och utveckling. På avdelningen finns förutom en grupp utvecklare även nämndsekreterare, registratorer, kommunikatör och samordnare. Tillsammans med avdelningen för ekonomi och HR utgör vi förvaltningens stab, och vi bidrar alla inom våra områden för att ge förvaltningens verksamheter goda förutsättningar att klara sin uppdrag för medborgarna. Totalt har förvaltningen ca 450 medarbetare. Din arbetsplats kommer att vara Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter består av utveckling- och kvalitetsarbete för att ge förvaltningens verksamheter förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna. Ett av dina huvudsakliga uppdrag är att, tillsammans med dina kollegor i utvecklargruppen, stödja förvaltningens systematiska kvalitetsarbete. Det gör du och dina kollegor inom ramen för ASK:en - som är arbete- och välfärdsförvaltningens egen struktur för systematiskt kvalitetsarbete och som tagits fram för att skapa goda förutsättningar för att blir en lärande organisation med hög kvalitet för våra medborgare. Du arbetar med uppdrag utifrån förvaltningens mål- och styrdokument och stöd till verksamheternas kvalitets- och förbättringsarbete är en viktig del av arbetet. Utifrån ny socialtjänstlag står socialtjänsten dessutom inför ett spännande omställningsarbete, där du tillsammans med övriga utvecklare bidrar med ett viktigt stöd. Som utvecklare genomför du också utredningar av brister i verksamheten enligt lex Sarah. Som utvecklare arbetar du mycket tillsammans i gemensamma uppdrag med dina kollegor inom utveckling, men även självständigt arbete som utredningar eller processledning är en naturlig del av arbetet. Arbetet kräver såväl struktur som kreativitet och ett starkt professionellt omdöme. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utvecklingsinriktad, nyfiken och kreativ samtidigt som du är strukturerad, tydlig och handlingskraftig. Du har en god förmåga att se helheten och har en god analysförmåga. Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du har utbildning från universitet/högskola med examen med samhällsvetenskaplig inriktning, exempelvis socionom, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har god kunskap om socialtjänstens uppdrag och socialrättslagstiftningen samt övergripande kunskap om övriga lagar som styr förvaltningens arbete. Du har erfarenhet av arbete med kvalitets- och utvecklingsfrågor samt kunskap om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Kunskap om vuxenutbildning och skolans lagstiftning är meriterande. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av projektledning, att leda grupper och att genomföra utbildningsinsatser. Har du erfarenhet av förändringsledning är det en fördel. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter har du goda kunskaper i svenska språket med god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och anpassa ditt budskap efter olika målgrupper. Naturligtvis har du god IT-kompetens och vi ser gärna att du har erfarenhet av att ta fram och presentera statistik. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Om jobbet hos Kristianstads kommun

Sista ansökningsdag
7 augusti
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej