Nodava AB logotyp

VA- och avfallshandläggare med fokus kundstöd (visstid)

Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.

Nodava är i en spännande utvecklingsfas. Vi har som ambition att möta utmaningarna tillsammans och ser gärna att du aktivt bidrar i bolagets förändringsresa. Ett stort projekt som du planeras att bli mycket involverad i är Nodavas nya verksamhetsansvar för återvinningsstationer och fastighetsnära insamling. Nodava vill ha nöjda kunder och hög kvalitét i leverans och för att uppnå detta är ditt uppdrag viktigt, såväl i bemötande som utveckling av våra processer och tjänster.

Tjänsten är placerad i driftstaben som har ett helhetsansvar för drift, underhåll och kundstöd. Inom kundstöd arbetar du med kollegor som har såväl egna som överlappande ansvarsområden. Du kommer erbjudas stora möjligheter till egen utveckling i yrkesrollen och som kollega hos oss blir du en del av ett kompetent, trevligt och engagerat team.

Dina uppgifter

  • Handlägga abonnentärenden inom avfall och/eller VA såsom nya anslutningar, förändrade VA-installationer och andra inkommande ansökningar.
  • Informera och ge upplysningar om VA och avfall till abonnenter och allmänhet.
  • Driva och medverka i utveckling av process för kundstöd och handläggningsrutiner.
  • Handlägga juridiska frågor gällande ledningsrätter, skadeärenden och tvister mot enskild fastighetsägare.
  • Granska bygglov avseende VA och avfall. I arbetsuppgifterna ingår att stämma av med detaljplaner, bygglov, utbyggnadsplaner och tekniska förutsättningar.
  • Beställa ledningar, serviser och installation av vattenmätare samt beräkna underlag för debitering av avgifter gentemot enskild fastighetsägare utifrån taxan.
  • Upprätta relevanta kundavtal.

Din profil

Vi söker dig som har mycket god förmåga att kommunicera tydligt, välformulerat och engagerat såväl muntligt som skriftligt. Du har ett genuint intresse, vilja och förmåga att ge service och relevant stöd till kunder. Du kommer möta kunder via telefon och ibland ta emot besökare på kontoret. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet.

Baskunskaper för uppdraget är högskoleutbildning inom samhällsbyggnad, juridik eller ekonomi eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. För delar av arbetsområdet är kunskaper inom fastighetsrätt en tillgång eller att du vill utveckla din kompetens inom det juridiska området.

Arbetet kräver att du är självgående, kan planera och driva handläggningsärenden samt hålla tidsramar. Du har ett strukturerat arbetssätt och är mån att arbeta enligt de ramar och regler som följer med verksamheten inom avfall och VA.

Vi ser att du har goda IT-kunskaper och stort intresse att utveckla arbetet.

Då tjänsten kan innebära resor inom Mora, Orsa och Älvdalen krävs B-körkort.

Din arbetsplats är på Nodavas huvudkontor i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en visstidsanställning till och med 31 oktober 2025 med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Vill du tillsammans med engagerade kollegor arbeta för att utveckla stödet till Nodavas kunder? Välkommen med din ansökan!

Intervjuer kommer genomföras löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.

Om jobbet hos Nodava AB

Sista ansökningsdag
23 juli
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja