Avesta kommun logotyp

Vård- och omsorgschef till Avesta kommun

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med? Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har lika värde och är unika. Inom förvaltningen finns äldreomsorg, hälso- och sjukvård, LSS verksamhet, socialpsykiatri samt individ och familjeomsorg. Här arbetar ca 900 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Omsorgsförvaltningen är i sin tur uppdelad inom två områden, Vård och Omsorg samt Socialtjänsten. Omsorgsförvaltningen är i en spännande utvecklingsfas, där vi med arbetsmiljön och utveckling i fokus gjort en ny uppdelning av verksamhetsområdet Vård och omsorg. Den nya uppdelningen innebär att hemtjänst, biståndshandläggning och administration och bemanningsenheten kommer bilda ett område och särskilda boenden samt hälso- och sjukvård kommer bilda det andra. Vi utökar därför med en till Vård- och omsorgschef för området hälso- och sjukvård samt särskilda boenden. Vi erbjuder en viktig, intressant och utmanande roll i en organisation med höga ambitioner. Var med och skapa en ännu bättre framtid i Avesta kommun. ARBETSUPPGIFTER Som Vård- och Omsorgschef ansvarar du för våra särskilda boenden och är verksamhetsansvarig för hälso- och sjukvårdsverksamheten. För att rama in ditt verksamhetsansvar så omfattar det patienters trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i hela förvaltningen där hälso- och sjukvårdsinsatser utförs. Med brukarens bästa i fokus planerar, leder och utvecklar du verksamheten utifrån politiskt uppsatta mål och andra styrande dokument. Du är huvudansvarig för resultatenhetens ekonomi vilket innebär ett budgetansvar som inkluderar planering, månadsuppföljningar, rapportering. Du är även ytterst ansvarig för personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet på en övergripande nivå. Som Vård och Omsorgschef har du en egen ledningsgrupp där ni lyfter gemensamma verksamhetsfrågor, gruppen består av dig och dina 10 enhetschefer. Hos oss finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Här kommer du med ett tillitsbaserat ledarskap coacha och stödja dina enhetschefer, för att dem i sin tur ska kunna leda sina medarbetare på bästa möjliga sätt. Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Du ingår i förvaltningens övergripande ledningsgrupp, där träffas förvaltningschef och dina två närmsta resultatchefskollegor, ekonomer, SAS, MAS, rekryterare, nämndsekreterare och utredare. Utöver det har vi även något som kallas ALLA-möten, där vi samlar alla chefer i förvaltningen för att lyfta övergripande frågor. Vi ser att detta är ett sätt att stärka samarbeten, skapa en gemenskap i förvaltningen och fira våra framgångar tillsammans. Vi uppskattar när tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. Här blir du som Vård- och omsorgschef navet för att säkerställa att vi metodiskt och långsiktigt arbetar med kvalitetsutveckling, där den digitala utvecklingen är av största vikt. KVALIFIKATIONER Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser, vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare. Ditt ledarskap präglas av ett tillitsbaserat förhållningssätt med en förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Du är en förebild för dina medarbetare och representerar Omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis. Du har många olika kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ samt har förmåga att skapa goda samarbetsytor. Du har stort driv och en förmåga att arbeta målinriktat med hög kvalitet, där du med ditt goda omdöme kan lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt, men har också lätt för att ställa om till ändrade omständigheter. Vi söker dig med, för tjänsten relevant, högskoleutbildning och som har tidigare erfarenhet i ledande funktion inom omsorgsområdet. Eftersom du kommer vara ytterst ansvarig för verksamheten på en övergripande nivå behöver du praktisk erfarenhet av facklig samverkan, personalfrågor och budgetarbete. Det är även viktigt att du har grundläggande kunskaper inom SoL HSL och andra relevanta lagrum. Du behöver även gedigen kunskap inom hälso- och sjukvårdsområdet, då förvärvad genom erfarenhet eller utbildning. Omsorgsförvaltningen har ett stort fokus på hur digital teknik kan effektivisera och kvalitetssäkra arbetet. Ditt driv, intresse och att vara en möjliggörare inom detta område blir därför viktigt. IT-kunskaper som dokumentation och digitala lösningar är något som kommer naturligt för dig. Vi vill att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska språket, såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av politiskt styrd organisation • Tidigare erfarenhet av- eller förståelse för förändringsledarskap och hantering av grupper i förändring • Erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om jobbet hos Avesta kommun

Sista ansökningsdag
11 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej