Verksamhetsanalytiker till vår kund i Sundbyberg
Uppdragsbeskrivning
Vår kund söker en tillfällig förstärkning i arbetet med att kartlägga, beskriva, klassa, modellera och rättsligt utreda deras informationshantering i samband med till exempel utvecklingsinitiativ. Detta sker redan idag men separerat utifrån olika professioner, uppdrag och organisatorisk tillhörighet. Fokus för arbetet kommer vara att etablera ett strukturerat och sammanhållet arbete som är väl integrerat i utvecklingsarbetet. Det inkluderar att etablera arbetsprocessen via samarbete mellan olika funktioner i organisationen, hur resultat av arbetet dokumenteras och tillgängliggörs för olika intressenter.
Syftet med arbetet är att effektivisera utvecklingen, säkra information för allmänhetens rätt till insyn samt förvaltningens, rättskipningens och forskningens behov, säker hantering av myndighetens information för dataanalys och informationsklassificering samt ge stöd till samtliga medarbetare som med stöd i redovisningen och efterföljande styrning vet när, var och hur de får hantera vilken information.
Arbetet kommer att ske tillsammans med verksamhetsrepresentanter, andra verksamhetsarkitekter, informationssäkerhetsexperter, jurister och dataskyddsombud med flera. I arbetet är analys- samarbets- och kommunikationsförmåga centralt.
Ditt uppdrag blir att driva och leda arbetet med att iterativt utveckla processen tillsammans med de berörda funktionerna och att implementera processen och arbetssättet i praktiken. Exempel på arbetsuppgifter är:
- Identifiera viktiga intressenter och deras behov, leveranser och drivkrafter.
- Leda workshops och arbeta fram ett önskat nyläge för de utvecklingsrelaterade processer som rör informationskartläggning, informationsmodellering, rättsliga utredningar, dataskyddsrelaterat arbete, informationssäkerhetsrelaterat arbete.
- Införa nya arbetssätt där informationskartläggningar, klassning, rättsliga utredningar sker mer integrerat och effektivt.
- Bidra till arbetet med en pilot för att registrera och lagra information om myndighetens informationshantering.
- Agera initiativledare och driva arbetet framåt.
Obligatoriska krav
- Du ska ha erfarenhet av att driva processutveckling genom att etablera nya arbetssätt i praktiken i samverkan med berörda delar av organisationen.
- Du ska ha kompetens i förändringsledning och kunna påvisa flerårig (minst 5 år) praktisk erfarenhet av förändringsarbete.
- Du ska ha erfarenhet av IT-utvecklingsarbete och agila utvecklingsmetoder.
- Du ska ha erfarenhet av processer som påverkar och ställer krav på utvecklingsarbetet (verksamhet och IT) i en organisation – det inkluderar rättsliga utredningar, krav avseende informationssäkerhet, IT-säkerhet, informationshantering såsom bevarande/arkivering, personuppgiftsbehandling mm.
- Du ska ha kompetens i och flerårig arbetserfarenhet av att facilitera/driva workshops och samarbete i arbetsgrupper.
Mervärdeskrav
- Meriterande är kompetens och flerårig arbetserfarenhet inom verksamhetsarkitektur.
- Meriterande är erfarenhet av verksamhetsutveckling i offentlig verksamhet.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.