Lerums kommun logotyp

Verksamhetschef kultur och fritid

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet. ARBETSUPPGIFTER I tjänsten som verksamhetschef för kultur och fritid ansvarar du för att driva utveckling av folkbibliotek, allmänkultur, konst, kulturskola, fritid inklusive föreningsutveckling, friluftslivet och den öppna ungdomsverksamheten. Till din hjälp har du tre enhetschefer med ansvar för fritid, kulturskola samt kultur och bibliotek. Du representerar förvaltningen gentemot kultur- och fritidsnämnden tillsammans med sektorschef. Du är sakkunnig och svarar för beredning av ärenden mot nämnden samt stöttar i planering inför och under nämndens möten. Uppdraget innebär ett brett arbete, med både operativa- och strategiska frågor inom hela kultur- och fritidsområdet. I det strategiska arbetet ingår att samordna verksamhetsområdets arbete med att ta fram underlag för beslut kring budget, verksamhetsplan uppföljning och lokalinvesteringar inom området. Du kommer att ha ansvar för kommunens fritidsanläggningar, leder och ridvägar och du förväntas arbeta med frågor som handlar om friluftsliv, öppen ungdomsverksamhet föreningsutveckling och badplatser utöver konst, kultur och biblioteksfrågor. Du blir en viktig del av kommunens arbete för en hälsofrämjande samhällsutveckling och att aktivt delta i planering och genomförande av ett nytt kulturhus. En viktig del av arbetet är att samverka och samarbeta med kommunens övriga verksamheter, regionen, kommunalförbund och föreningslivet. Du kommer att företräda kommunen i olika lokala och regionala sammanhang. I det utåtriktade arbetet ingår att omvärldsbevaka och föra in nya tankar och idéer i syfte att utveckla kommunens kultur- och fritidsverksamhet. Du kommer att vara direkt underställd sektorschef för kommunledning och verksamhetsstöd och ingå i sektorns ledningsgrupp. Förutom verksamhetsområdet kultur och fritid har sektorn ansvar för förvaltningens gemensamma övergripande processer inom ekonomi, HR, digitalisering, administration och kommunikation. Förvaltningens tre övriga sektorer har ansvar för utbildning, samhällsbyggnad samt stöd och omsorg. KVALIFIKATIONER Du har relevant examen från högskola-/universitet. Du ska ha arbetslivserfarenhet som chef och ledare, även erfarenhet av att leda chefer. I Lerum arbetar vi efter ledarskapsmodellen utvecklande ledarskap. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ditt ledarskap kännetecknas av utvecklande ledarbeteenden, du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå uppsatta mål. Du skapar engagemang och delaktighet. Du är förändrings- och utvecklingsinriktad, initiativrik och strukturerad samt har förmåga att prioritera och planera verksamhetsområdets uppdrag. Rollen förutsätter också att du har en analytisk och strategisk förmåga för att driva förflyttning och samarbeta med många olika roller och verksamheter. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och du producerar egna dokument av hög kvalitet. Du ska gärna ha erfarenhet av arbete inom kultur- och/eller fritidssektorn. Du ska ha erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Du ska också ha erfarenhet av att driva utvecklingsarbete med goda resultat. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Om jobbet hos Lerums kommun

2024-05-12T23:59:59