Vi söker en familjerättssekreterare
Välkommen till Älvkarleby kommun – en arbetsplats med närhet och engagemang
Hos oss i Älvkarleby kommun möts du av en arbetsmiljö där det är nära till chef, kollegor och beslutsfattare.
Vi är drygt 700 medarbetare som tillsammans arbetar utifrån våra gemensamma värdeord Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn, vilka utgör riktningen för hur vi samarbetar, utvecklas och möter våra invånare.
Vi tror på kraften i olika perspektiv och arbetar aktivt för att vår organisation ska präglas av mångfald, jämställdhet och respekt. Hos oss finns det utrymme att växa och bidra med just din kompetens och personlighet.
Älvkarleby kommun ligger strax söder om Gävle, där Dalälven möter havet. Med Skutskär som centralort har du alltid naturen runt hörnet – älv, skog, hav och stillhet i skön kombination. Här bor cirka 9 500 invånare med goda möjligheter till ett rikt liv, både på jobbet och fritiden.
Kommunikationerna är utmärkta – med tre tågstationer, täta bussförbindelser och närheten till E4 är vi en attraktiv pendlingskommun. Det gör oss också till en naturlig mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.
För att främja en hälsosam livsstil har vi rökfri arbetstid.
Vill du vara med och bidra till en kommun med framtidstro och närhet till både människor och natur? Välkommen med din ansökan!
Beskrivning
En av våra fantastiska medarbetare har valt att söka sig till nya utmaningar vilket innebär att vi behöver rekrytera en ny kollega inom Individ- och familjeomsorgen.
Familjerätten har tidigare varit en del av myndighetssidan på Barn och familj men i och med nyrekryteringen kommer familjerätten att bli en del av öppenvården. Detta innebär en möjlighet, och eventuellt en utmaning, för dig att skapa egna ramar och tillvägagångssätt tillsammans med din närmsta arbetsledare, enhetschefen.
Arbetsuppgifter
I uppdraget som familjerättssekreterare på familjerätten utreder och handlägger du vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av Tingsrätten. Du handlägger också umgängesärenden med umgängesstöd och kontaktperson samt arbetar inom verksamhetsområdena adoption, faderskap och föräldraskap.
I ditt uppdrag ingår också att arbeta förebyggande genom informationssamtal och konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar där fokus alltid är barnets bästa.
Utifrån inflödet av familjerättsärenden kommer även ytterligare arbetsuppgifter att bli aktuella. Vi samtalar gärna med dig om vilken typ av uppgifter det skulle kunna handla om.
Dokumentationen som är en viktig del av arbetet sker i verksamhetssystemet Treserva.
För att du ska trivas i rollen har du förmåga att samverka och skapa goda relationer. Du är lugn, stabil och kommunicerar obehindrat både i skrift och i tal. Du har god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- erfarenhet av myndighetsutövning.
Vi söker främst dig som har gedigen erfarenhet av familjerättshandläggning och har arbetat med att ha samtal med barn och unga, men även nya handläggare inom området är välkomna med sin ansökan.
Det är meriterande om du har arbetat med att ha svåra och komplexa samtal med vuxna.
Du är självständig och självgående i ditt arbete, väl förtrogen med de handläggningskrav och den lagstiftning som styr verksamheten och kan tillämpa dessa i praktiken. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete behöver vara viktigt för dig.
Som person är du relationsskapande, vilket visar sig genom att du har lätt att skapa kontakt och bygga relationer med både barn och vuxna. Vidare är du stabil och samarbetsorienterad, det innebär för oss att du vågar hantera svåra samtal med klienter, har ett naturligt lugn och förmår att alltid se vad som blir bäst utifrån barnets perspektiv.
Du är intresserad av att aktivt utveckla verksamheten, är ansvarstagande och ser dig själv som en viktig del för helheten. Du har förmåga att strukturera, organisera och dokumentera ditt dagliga arbete samt har en god analytisk förmåga.
Tidigare erfarenhet av Treserva underlättar ditt arbete.
Du uttrycker dig obehindrat på svenska i både tal och skrift.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Arbetstid: dag, kväll eller schema
Dagtid 7:30 – 16:15. Utifrån behov kan kvällsarbete förekomma.
Villkor
Körkort för manuellt växlad bil samt begäran om utdrag från polisens belastningsregister är ett krav.
För att arbeta i Älvkarleby kommun behöver du kunna visa upp en giltig ID-handling där ditt medborgarskap framgår. I vissa fall behöver du också visa ett dokument som styrker att du har rätt att arbeta i Sverige. Om du blir erbjuden anställning behöver du kunna visa något av följande:
- Pass
- Körkort
- SIS-märkt id-kort tillsammans med ett personbevis där medborgarskap framgår,
- Annan giltig ID-handling där medborgarskap tydligt står med
Om du är medborgare i ett land utanför Sverige, EU, EES eller Schweiz, måste du även visa att du har rätt att arbeta i Sverige (t.ex. uppehålls- eller arbetstillstånd).
Vi använder e-rekrytering i syfte att effektivisera och kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess.
De uppgifter du lämnar sparas på ditt personliga CV-konto, vilket gör det möjligt för dig att enkelt logga in och uppdatera din information vid behov. Vi ber dig därför att fylla i dina uppgifter noggrant och utförligt, så att de ger en rättvisande bild av dina kvalifikationer och erfarenheter.
All information hanteras och lagras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Om jobbet hos Älvkarleby kommun
Sista ansökningsdag
27 juli
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja