Regional Avfallsanläggning i Mellersta Bohus- Lä logotyp

Vi söker en verksamhetsutvecklare som brinner för hållbarhet och återbruk!

Om arbetsplatsen

Varje dag underlättar Rambo vardagen för över 45 000 hushåll, verksamheter och företag i våra fyra ägarkommuner. Rambo AB är ett kommunägt miljöföretag i mellersta Bohuslän inom återvinning och avfallshantering med hushålls- och företagskunder. Rambos uppdrag är att tillgodose ägarkommunernas och dess invånares behov av en ekonomiskt och miljömässigt långsiktigt hållbar resurshushållning och avfallshantering. Vi står för närhet, enkelhet och förtroende. Rambo ägs av Lysekil, Munkedal, Sotenäs och Tanums kommuner och har ca 100 anställda. Mer om Rambos verksamhet finner du på rambo.se

Vill du vara med och forma framtidens avfallshantering, samtidigt som du får en viktig roll i ett samhällsviktigt bolag? Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till vårt affärsområde Avfallshantering. Här får du arbeta i hjärtat av miljöomställningen – med både strategiskt utvecklingsarbete och operativt ansvar.

Om tjänsten

Som Verksamhetsutvecklare ingår du i ledningen för Affärsområdet Avfallshantering. Dina ansvarsområden är framförallt; att utveckla verksamheten; så att lagar, förordningar och nya tekniska lösningar för omhändertagande av avfallet känns till och införlivas i verksamhetens dagliga drift. Du är kunnig inom avfallslagstiftningen, har en god kompetens kring miljöfrågorna, digitalt mycket kunnig såsom t ex IT lösningar, system som hanteras inom och utom Rambo. I rollen ingår ett stort projekt- och utvecklingsarbete, då detta är en del av vardagen för verksamhetsutvecklaren. Allt arbete skall dokumenteras och arkiveras.

I tjänsten ingår också:

  • Att stötta i budgetarbetet inom affärsområdet Avfallshantering.
  • Att ansvara för leverantörsbedömningar samt följa upp att avtal efterlevs.
  • Att genomföra och delta i riskbedömningar.
  • Att ta fram rutiner och policys vid behov.
  • Att utveckla arbetet med återbruk i enlighet med EU:s avfallshierarki (avfallstrappan), tillsammans med kollegor och andra intressenter.
  • Att ansvara för driften av Rambos mindre återvinningscentraler (ÅVC) som idag bemannas av extern part – vilket innebär att du behöver kunna vara tillgänglig under deras öppettider.
  • Att bidra aktivt i arbetet med Rambos ISO-certifieringar: Kvalitet (9001), Miljö (14001) och Arbetsmiljö (45001).

Återbruk är ett växande ansvarsområde för verksamhetsutvecklaren, i linje med EU:s avfallshierarki – den så kallade avfallstrappan. Rambo ser stor potential i att öka återbruket av det avfall som tas emot, och som verksamhetsutvecklare har du en central roll i att driva detta arbete framåt. Tillsammans med kollegor och externa intressenter ansvarar du för att utveckla och integrera återbruk som en naturlig del av vår hantering – från strategi till praktisk tillämpning.

Låter det här som ett jobb där du både vill utvecklas och utveckla? Då tycker vi att du ska söka redan idag!

Din vardag

Som verksamhetsutvecklare har du en varierad vardag där strategiskt tänkande kombineras med praktiskt arbete. En viktig del av rollen är att hitta nya avsättningsmöjligheter för det avfall som tas emot, vilket du gör genom kontakter med leverantörer, nätverkande, utbildningar och studiebesök.

Du deltar regelbundet i nätverksmöten och håller dig uppdaterad om branschens utveckling genom vidareutbildning, tester och utbyte av erfarenheter – allt för att Rambo ska ligga i framkant när det gäller modern avfallshantering.

Du ansvarar för att:

  • föra protokoll vid ledningsmöten inom affärsområdet och rapportera vidare till övriga i ledningen
  • leda och delta i projekt, till exempel för att hitta nya mottagare och förbättra utsortering av plast
  • delta aktivt i utvecklingen och förbättringen av de system som används inom avfallshanteringen
  • bedöma leverantörer och följa upp att avtal efterlevs

Du arbetar dagligen i flera system, däribland:

  • Viktoria 2 (vågadministration).
  • Greenkey (passersystem för ÅVC).
  • Företagsportalen (Rambos system för företagskunder).
  • EDP Future (i ökande omfattning).
  • Olika portaler för rapportering och beställning av leveranser.

Ditt viktigaste verktyg är din egen kompetens. Du behöver vara både branschkunnig och starkt administrativ, eftersom rollen innebär mycket dokumentation, protokollförande, uppföljning av avtal och leverantörer samt framtagning av rutiner och policys. Du utvecklar din kompetens kontinuerligt genom omvärldsbevakning, utbildning, nyfikenhet och nätverkande.

Utöver detta är du även kontaktperson när skolor vill göra studiebesök hos Rambo för att lära sig mer om avfallshantering – en viktig del i vårt uppdrag att sprida kunskap och väcka engagemang.

Vem är du?

För att trivas i rollen och lyckas med uppdraget ser vi att du har:

  • erfarenhet från avfallsbranschen eller liknande verksamheter, med god förståelse för de lagar och förordningar som styr området
  • arbetat i ledande roller och varit involverad i projekt som tagits vidare till implementering i verksamhet
  • ett intresse för digital teknik och IT-lösningar, och känner dig trygg med att arbeta i olika system
  • praktisk kompetens från operativ avfallshantering, med god insikt i flöden och hanteringsåtgärder
  • erfarenhet av arbetsledning i en operativ verksamhet

Det är också meriterande om du har:

  • djupare IT-kunskaper och branschkännedom
  • erfarenhet av att ta fram dokumentation i samband med nya rutiner, arbetssätt eller systemförändringar

Som person har du ett helhetsperspektiv, men trivs också i det praktiska och vardagsnära. Du är van att samarbeta, ta egna initiativ och har en vilja att både utvecklas och bidra till utveckling.

Läs mer och ansök på rambo.se!

Övrigt

För den här tjänsten tillämpas registerkontroll före beslut om anställning.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


Om jobbet hos Regional Avfallsanläggning i Mellersta Bohus- Lä

Sista ansökningsdag
4 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej
Kommunvapen för Lysekil
Lysekil kommun, belägen på västkusten i Bohuslän, är en attraktiv plats att bo för dem som söker närhet till havet och en skärgårdsmiljö. Kommunen har en lång tradition som fiske- och sjöfartsstad, vilket ger den en unik maritim karaktär som präglar både näringsliv och vardagsliv. Här kombineras småstadens lugn med en livlig sommarturism. Boende i Lysekil är varierat och erbjuder allt från äldre hus i charmiga kustmiljöer till nyproducerade bostäder. Det finns gott om både hyresrätter, bostadsrätter och villor, ofta med havsutsikt eller i natursköna områden nära havet och skärgården. De som föredrar [...]