Arboga kommun logotyp

Vi söker engagerad familjehemssekreterare till IFO barn och familj

Välkommen att arbeta hos oss på individ- och familjeomsorgen i Arboga. Vi behöver dig för att arbeta med rekrytering och stöd till familjehem/kontaktfamiljer. Vår verksamhet är uppbyggd på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vår vision är ”Vi skapar en bättre tillvaro” och vi har fokus på att göra bästa möjliga för våra barn och ungdomar i kommunen. Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för dig! Beskrivning Individ- och familjeomsorgen i Arboga söker en familjehemssekreterare. Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem och kontaktfamiljer/kontaktpersoner. Du skriver avtal gällande arvode och omkostnad. Du har också ansvar för att stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag att erbjuda en bra vård för de placerade barnen och ungdomarna. Du kommer att ingå i en grupp med ytterligare tre familjehemssekreterare och vi har som rutin att vara två familjehemssekreterare i utredningsprocessen kring familjehem. Du har nära samarbete med barnföljare och socialsekreterare inom enheten samt deltar aktivt i vårt pågående utvecklingsarbete kring placerade barn. Vad kan vi erbjuda dig? Du kommer till en fungerande arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. Ditt arbete sker tillsammans med tre familjehemssekreterare och tre barnföljare. Arbetet leds av en teamledare. När du börjar din tjänst hos oss får du en anpassad introduktion, oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. Arbetsplatsen ingår i Yrkesresan – ett samarbete mellan Sveriges Kommuner och Regioner, Regionala samverkans- och stödstrukturer och Socialstyrelsen, där du får introduktion och kompetensutveckling. Du får också eget stöd i introduktionen av mentor, teamledare och chef, allt för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss. Du kommer också vara en del av vår implementeringsresa gällande metoden Signs Of Safety. Vi arbetar aktivt för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö med bland annat delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen samt en rimlig arbetsbelastning. Egenskaper Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller jämförbar kompetens. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvården och socialt arbete med barn och familj.  B-körkort samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister är en förutsättning för anställning. Du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter. Erfarenhet från att arbeta enligt BBiC och med verksamhetssystemen Lifecare är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetstid och omfattning Heltid. Tillsvidareanställning. Tillträde 1 juni eller efter överenskommelse. Lön Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-05-11. Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!   Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!

Om jobbet hos Arboga kommun

Sista ansökningsdag
11 maj
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej