Huddinge kommun logotyp

Vikarierande arkivarie Huddinge kommun

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Kommunstyrelsens förvaltning arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen. Vi leder, styr, stödjer och följer upp så att hela kommunen drivs effektivt och ändamålsenligt. Totalt är vi cirka 400 medarbetare fördelade på fem avdelningar. I allt vi gör utgår vi från att det ska komma till nytta för de som bor, besöker eller arbetar i kommunen. Enhetsbeskrivning Kommunstyrelsens kansli ansvarar för ärendeberedning och sammanträdesadministration inför beslut i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, utskott och råd, vilket innebär att ge förtroendevalda, chefer och handläggare ett kompetent och rättsäkert administrativt stöd. Kansliet har ansvaret och uppdraget att utveckla och förvalta ärendehanteringsprocessen och kommunens digitala dokumenthantering. Inom enheten för registratur och arkiv återfinns kommunarkivet och den centraliserade registraturen. Kommunstyrelsens kansli är en av fyra sektioner inom den administrativa avdelningen på kommunstyrelsens förvaltning. Kansliets huvuduppgift är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommundirektören i arbetet med att styra och leda kommunen, samt att ge service till övriga verksamheter. Om arbetet Vi söker nu en nyutexaminerad eller junior arkivarie för ett vikariat under 6 månader med omgående tillsättning. Då en av våra arkivarier slutar behöver vi en vikarie under rekryteringsprocessen. Vill du ta dina första steg i arbetslivet och få möjlighet att lära dig arkivarbete i en kommun samtidigt som du gör stor nytta för Huddinge, då är detta en tjänst för dig! I uppdraget som arkivarie vid kommunarkivet ingår det att arbeta med sedvanliga arkivuppgifter så som, besvarar frågor från allmänheten, lämnar ut allmänna handlingar, göra sekretessbedömningar, stödjer kommunens olika verksamheter i arbetet med att upprätta och uppdatera informationshanteringsplaner, ta emot leveranser, ordnar och förteckna samt upprättar arkivbeskrivningar (arkivvård), utför gallringsutredningar, medverkar i arbetet med att utarbeta riktlinjer och vägledningar inom arkivområdet samt deltar i arbetet med att kvalitetssäkra, utveckla och effektivisera dokumenthanteringen inom kommunledningsförvaltningen. Under 2028 kommer vi även att flytta in i ett nytt kommunhus vilket innebär ett extra fokus på en arkivflytt, det gäller närarkiv, lagring i mellanarkiv och slutarkiv, och på att ge stöd till förvaltningarna i detta arbete. Huddinge kommun ska också införskaffa ett e-arkiv vilket innebär att alla arkivarier vid kommunarkivet ska arbeta med införandet och förvaltningen. Om dig Du ska ha högskoleexamen/utbildning där minst 60 högskolepoäng (eller 40 poäng enligt gamla systemet) i arkivvetenskap ingår. Vidare behöver du ha ett genuint intresse av arkiv- och dokumenthanteringsfrågor. Det är ett plus om du har någon erfarenhet av offentlig verksamhet sedan tidigare. Som person är du nyfiken, noggrann, strukturerad och du tar ansvar för dina arbetsuppgifter samt tycker det är roligt att ge service. Tjänsten innebär att du kommer arbeta både ensam och i team vilket innebär att du behöver ha lätt att kommunicera både med kollegor, chef och medborgare och ha förmåga att skapa goda relationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Varför Huddinge? För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner (https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Camilla Carlén, Administrativ chef: camilla.carlen@huddinge.se (mailto:camilla.carlen@huddinge.se) Vid kommunarkivet arbetar idag en kommunarkivarie, tre arkivarier och en arkivassistent. Kommunarkivarien är också utsedd teamleader för gruppen. Kommunarkivet ingår i enheten för registratur och arkiv och där arbetar en kommunregistrator och sex registrator samt en objektledare. Vi kan erbjuda dig en arbetsplats att växa i med härliga kollegor och från hösten 2025 med utpekade mål och riktning för verksamheten. Tveka inte att söka! Inkom gärna med ansökan så snart som möjligt då vi rekryterar löpande under annonstiden.

Om jobbet hos Huddinge kommun

Sista ansökningsdag
1 september
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej