Norrland växer och anställer bild

Norrland växer och anställer

Norrland växer så det knakar. Det pågår en grön industrisatsning och över tio tusen personer ska anställas på bara några år. För att locka nya invånare norrut behöver kommunerna jobba aktivt för att skapa en attraktiv boendemiljö.

Flera städer i Norrland växer och många av dem satsar stort på grön industri. Boden och Gällivare ska producera fossilfritt stål. I Skellefteå ska batterifabriken Northvolt anställa över tre tusen personer på bara några år. Umeå kommun växte förra året med drygt två tusen nya invånare och målet är att tvåhundra tusen nya invånare ska vara inflyttade 2050. Frågan Norrland ställer sig nu är hur de ska locka till sig invånare och vad som krävs för att växa enligt prognosen de kommande åren.

Det behövs fler större städer i norr

Sverige växer i sin helhet, men få väljer att flytta upp Norr. För att Norrland ska locka till sig nya invånare krävs mer än lediga jobb. Det behövs fler stora städer som exempelvis Umeå som ser en stark tillväxt i sin inflyttning. Enligt aktuell forskning behöver en kommun ha minst tvåhundra tusen invånare för att ha en mångfasetterad och attraktiv arbetsmarknad, vilket är avgörande för välfärden. Kommunerna i Norr behöver locka till sig arbetsgivare inom flera olika branscher och erbjuda jobb för alla i familjen. Det måste också finnas boende i kommunen som tilltalar de människor som ska flytta in.

En större stad som Umeå erbjuder inte bara en varierande arbetsmarknad utan också populära utbildningar på universitet och högskolor. En hållbar stad med ett rikt kulturliv och en storstadskänsla.

En annan viktig faktor enligt politikerna i Norrland är flyttbidrag till de som väljer att flytta. Med ett flyttbidrag kan Norrland öka intresset och underlätta för de som vill ta chansen och flytta till en ny kommun. Regeringen har visat ett intresse i frågan, men har ännu inte tagit något beslut.

Norrland blickar utanför gränsen efter arbetskraft

Flera kommuner i Norrland blickar utanför landets gränser efter potentiell arbetskraft. Skellefteå ligger drygt två timmar norr om färjefästet i Umeå. Där ifrån avgår färjan till Vasa i Finland två gånger om dagen, vilket är nära för potentiella finländare som vill arbeta och ändå ha nära hem.

Northvolts fabrik i Skellefteå har hittills anställt ett tjugotal finländare och ser positivt på att anställa fler. Anders Thor är ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt. Han anser att Finland är ett extremt intressant land för dem att rekrytera från, med tanke på deras industriella bakgrund. Northvolt har ett stort intresse av att rekrytera personer från Vasa, Uleåborg och Karleby och hoppas att det finns fler som är nyfikna på att flytta till Skellefteå.

Trots utmaningen Norrland står inför ser Anders Thor positivt på framtiden. Northvolt anställer på löpande band och tror att de kommer fortsätta rekrytera i samma fart. Det gäller att vara kreativ, skapa attraktiva boende miljöer och förutsättningar för att göra Norrland till en trivsam plats att bo på.

Källor: Svenska Yle och Folkbladet