Sveriges bästa sommarstäder bild

Sveriges bästa sommarstäder

Snart är sommaren här! Som vi har längtat. Det finns flera magiska platser i vårt avlånga land värda att besöka, speciellt sommartid. Här är några städer med närhet till sol och bad som du bör besöka i sommar.

Kalmar

Kalmar är en populär sommarstad. Här hittar du kullerstensgator, mysiga torg och det närliggande havet. Kalmar är belägen på Sveriges östkust – ett toppenresemål för dig som älskar bad och andra vattenaktiviteter. Mitt i stan finns en populär badplats som kallas för ”Kattrumpan”, annars är Långviken en trevlig strand där du kan hoppa från hopptorn och spela beachvolleyboll. Är du historieintresserad är Kalmar slott värd ett besök, under sommaren arrangeras också olika evenemang och festivaler i staden.

Ystad

I vackra Österlen på Skånes sydostkust ligger Ystad. En småstad där nytt möter gammalt. De äldsta stadsdelarna i Ystad är från 1200-talet. Är du på jakt efter vackra stränder finns det flera att välja mellan längs med den mils långa kusten. Den populäraste stranden är Sandhammaren – en 12 kilometer lång sandstrand ett par mil öster om Ystad stad. Här hittar du flera meter höga sanddynor och vacker sand.

Andra fina stränder är Ystad Saltsjöbad, Lilleskogsstranden och Nybrostranden. Vill du göra annat än att hänga på stranden kan du utforska gamla kloster, Mariakyrkan, se historiskt gammal teater eller gå guidade turer i Wallanders fotspår. Eller varför inte en fyra timmar båttur till danska ön Borgholm?

Halmstad

Halmstad är en sommaridyll med en gemytlig stadskärna, trevliga restauranger, uteserveringar, shopping och kultur. Staden är omgiven av 56 olika naturreservat och oändliga badmöjligheter. Halmstads kust är lång med flera vackra sandstränder, exempelvis Tönnersa i söder och Vilshärad, Haverdal och Steninge i norr.

Men kanske mest känd av alla stränder är Tylösand – en sju kilometer lång sandstrand som ger dig känslan av att vara på en strand någon annanstans i Europa. Här erbjuds sol, bad, vindsurfing och ett fartfyllt nattliv både kring stranden men också på Hotel Tylösand som ägs av Per Gessle, en kändis synonym med Halmstad. Tröttnar du på stranden finns det flera andra aktiviteter som golf, mini- och äventyrsgolf, äventyrsbad och lekland.

Sveriges bästa sommarstäder

Helsingborg

Helsingborg ligger i Skåne och är ett populärt resmål om sommaren. Helsingborg är en av Sveriges krogtätaste städer och utmed den 25 kilometer långa kusten finns badplatser och vackra stränder som passar både för familjen eller den mer partysugna.

Vill du ha äkta utomlandskänsla ska du bege dig till Tropical Beach, en strand med palmer och sköna solstolar. Andra populära stränder är Fria bad eller Rydebäck stranden som är en familjefavorit. Gillar du att surfa är Vikingstrand ett måste att besöka. Mitt i stan finns ett grönområde som kallas Gröningen alldeles intill strandpromenaden. Här finns trädäck, badbryggor, barer och restauranger som skapar en härlig stämning sommartid. Vill du göra något kulturellt mellan doppen i havet finns det flera museum, vackra trädgårdar att besöka eller fästningen Kärnan. När du har utforskat allt Helsingborg har att erbjuda ligger Danmark och Helsingör bara en färjetur bort.

Piteå

Piteå är Norrbottens mest populära sommarstad och kallas även för Svenska Rivieran. Pite havsbad ligger där Piteälvens söta och Bottenvikens salta hav möts. En kilometerlång sandstrand som gjort Pite havsbad känt i hela Sverige. Stranden är en populär plats för familjer med flera roliga aktiviteter för barnen, bland annat äventyrsbad, gokart, trampbil och paintball. Vill du ta dig ut med båt har Piteås skärgård mycket att erbjuda med sina omkring 550 öar.

Visby

Visby är en vacker ort på Gotland och en populär semesterstad om sommaren. Visby har lång historia, vilket en del utspelar sig på den berömda Medeltidsveckan som erbjuder ruinföreställningar, föreläsningar, gyckel, marknader och temaområden. Här kan du bo på en medeltidscamping och uppleva hur det var att leva på medeltiden.

Gotland erbjuder också en 800 km lång kust med många fina stränder. Stränderna kring Visby har vacker sand som är hämtad från andra delar av ön. Den mest kända stranden är Tofta som ligger två mil söder om Visby. Tofta passar dig som vill ha mer än enbart strandhäng. Här finns restauranger, pooler, paddel, yoga, SUP, simskola med mera. Tre andra välbesökta stränder är Gustavsvik, Snäck och Nordenstrand.

Det finns såklart många fler härliga sommarstäder att besöka i Sverige. Trenden att ”hemestra” växte sig allt större under pandemiåren och håller i sig. Varför åka utomlands när du kan njuta av vit strand, god mat, nöjen och upplevelser i Sverige? I år kanske är sommaren då du besöker en ny stad.