Alla ögon på framtidskommunen Sollefteå bild

Alla ögon på framtidskommunen Sollefteå

Sollefteå kommun ska växa, och det med besked. Till år 2035 är den uttalade visionen att invånarantalet ska öka till 23 000, en ökning med cirka 22 procent vilket till en början kanske låter väl optimistiskt. Men ju mer du får veta vad som är på gång, desto mer rimlig låter ekvationen.

Återetablering av Försvarsmakten, en storsatsning på grönt flygbränsle samt en koreansk hotelljätte som vill etablera sig i en av byarna. Det är mäktiga saker på gång för en till ytan stor, men svagt befolkad kommun. Sollefteå kommun jobbar nu skyndsamt aktivt med ökad hem- och inflyttning, framförallt i målgruppen 18-40 år. Tillväxtchef Mikael Näsström berättar om situationen:

– För det första är det Försvarsmakten som återetablerat sig efter att ha varit borta från Sollefteå i över 20 år. Hur stor den satsningen blir vet man fortfarande inte men det finns indikationer om att det kan bli bra mycket större än vad som först förankrades eftersom riksdagen har antagit att vi ska gå mot att lägga två procent av BNP på försvarsutgifter. Det indikerar att det kommer att utbildas fler värnpliktiga och göras större förband.

Ett helt nytt regemente är redan under uppbyggnad och rekryteringen av personal till Försvarsmakten är i full gång. Nuvarande plan är att 2025 ha minst 150 värnpliktiga och 100 anställda, både officerare och civila. Den siffran kan sedan komma att skalas upp allt eftersom. Det är eventuellt bristen på officerare som kan begränsa hur många värnpliktiga som kan utbildas.

Prins Carl Philip deltog i ceremonin i Sollefteå där han förklarade det nya regementet (I 21) invigt.

– För det andra är det storbolagen Uniper och Sasol ecoFT som i våras skrev under en avsiktsförklaring med Sollefteå kommun med ambitionen att etablera en hållbar industri för grönt flygbränsle i Hamreområdet i Långsele, strax utanför Sollefteå. Unipers plan är att anläggningen ska vara färdig för produktion år 2026 och räknar med cirka 100 direkta jobb men med sysselsättningseffekter beräknas det generera som minst 300 nya jobb – med övriga tillkommande etableringar räknar kommunen med närmare 700.

Sollefteå har jobbat aktivt i flera år för att stimulera investeringar i elintensiv verksamhet till området med tanke på de goda förutsättningar som finns.

Även i byn Junsele i Sollefteå kommun är det stora planer på gång. Det är Junsele Wilderness som har ett planerat samarbete med sydkoreanska hotellkedjan Sono Group vilka avser bygga ett nytt hotell med 80 rum och vildmarkskänsla.

Ja, ögonen är definitivt på Sollefteå, en del av Höga Kusten som kan komma att blomstra betydligt under kommande årtionde. Trots pandemin har Sollefteå och Höga Kusten haft en stark utveckling inom besöksnäringen. Förutsättningarna för ett spektakulärt friluftsliv har skapat ett stort intresse från såväl besökare som investerare.

Allt detta som sker har gjort att bostadsmarknaden i Sollefteå är en av få där priserna inte fallit under det senaste kvartalet, utan istället fortsätter att bubbla. Att det samtidigt är billiga bostadspriser jämfört med resten av landet flaggar för bra läge att flytta in, och inte bör det vara särskilt svårt att hitta jobb.

Behovet av kompetensförsörjning gäller såväl de nya etableringarna (över 1000 jobb på kort sikt!) som inom den offentliga sektorn. Läs mer om Sollefteå på gosolleftea.se

Sollefteå kommun ligger i de inre delarna av Höga Kusten. Här finns djupa skogar, slingrande stigar med utsikter och vackra älvar.
Hallstabacken i Sollefteå kommun
Ett stenkast från Sollefteå centrum ligger Hallstabacken, en komplett skidanläggning i toppklass. På sommaren finns där numera även ett mecka för cykelentusiaster, med såväl nygjorda leder som en skills area.

Den här artikeln är skriven av Sollefteå. Vill du veta mer om kommunen? Här kan du besöka deras kommunsida.