Kommunerna med bäst företagsklimat 2022 bild

Kommunerna med bäst företagsklimat 2022

Årligen sen 2001 sammanställer Svenskt Näringsliv en rankning av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Syftet är att visa vilken kommun det är mest gynnsamt att starta och driva företag i.

Årets rankning utgörs till två tredjedelar av enkätsvar från 32 000 företagare. Den sista tredjedelen baseras på statistiska faktorer från SCB och UC.

Sveriges topp tio kommuner med bäst företagsklimat

Dessa tio kommuner har bäst företagsklimat enligt Svenskt Näringslivs rankning.

1. Vårgårda

2. Staffanstorp

3. Solna

4. Danderyd

5. Trosa

6. Burlöv

7. Herrljunga

8. Höganäs

9. Härryda

10. Götene

”Vårgårda visar tydligt vad som krävs för att attrahera företag, säger Jens Hedström som är chef för Region & Marknad på Svenskt Näringsliv till Fastighetsvärlden. Han fortsätter och säger att Vårgårda prioriterar företagen och underlättar för dem. De förstår företagens vardag, har rimliga handläggningstider och hög tillgänglighet.”

Jens anser att det bör ligga i varje kommuns intresse att ha ett bra företagsklimat för att företag ska vilja etablera sig och växa i kommunen. Fler företagare skapar fler arbetstillfällen i kommunen, vilket ger ökade skatteintäkter så kommunen kan satsa på välfärden.

Här kan du läsa mer om rankningen Sveriges bästa företagsklimat 2022