Stark bostadsmarknad i Sollefteå – men fortfarande villa för miljonen bild

Stark bostadsmarknad i Sollefteå – men fortfarande villa för miljonen

När bostadsmarknaden skakar på många håll i landet blomstrar den i stället i Sollefteå kommun. Sara Jeanson är fastighetsmäklare/partner på Fastighetsbyrån Höga Kusten och började på Sollefteåkontoret 2016. Sedan dess har mycket skett på den lokala bostadsmarknaden.

– Det har verkligen varit en rolig resa! Från 2016 till 2021 har priserna inom kommunen stigit med hela 56 procent. Och det senaste halvåret då priserna droppat rejält på många ställen i landet har priserna istället fortsatt att stiga i Sollefteå kommun. I dagsläget ser vi inga tendenser på det motsatta utan framtidstron här gör att läget ser väldigt bra ut för såväl köpare som säljare framöver.

Sara Jeanson på Fastighetsbyrån Höga Kusten berättar hur bostadsmarknaden i Sollefteå kommun fortfarande blomstrar. Stora etableringar i kommunen väntar kommande år och priserna kan därför fortsätta att stiga rejält under de närmaste åren.
Foto: Anette Bodén

Mycket hus för pengarna i Sollefteå

Snittpriset för en villa i Sollefteå tätort de senaste sex månaderna ligger på 1 022 000 kronor. För ytterligare sex månader sedan låg siffran på 952 000 kronor. Tittar man på hela kommunen ligger snittpriset för augusti till oktober på 779 000 kronor och köparna har då i snitt fått lägga 8 240 kronor per kvadratmeter. Snittet för riket ligger på runt 30 000 kronor per kvadratmeter och i Stor-Stockholm ligger det på 50 000 kronor per kvadratmeter.

– Det är väldigt kul att kunna erbjuda så mycket för pengarna här. Framförallt under pandemin har det märkts tydligt att det är många som letar mer livskvalitet och prioriterar sitt boende därefter. Många vill ha en lagom stor gård i ett lagom lantligt läge och det är vi bra på att erbjuda här. Flyttar man från en villa på annan ort kan de flesta bli skuldfria i samma veva eftersom priserna skiljer sig så mycket, och detta samtidigt som man höjer sin levnadsstandard. Idag när bredbandsutbyggnaden når nästan överallt ger det helt nya möjligheter att jobba och verka från landsbygd och mindre ort, fler har fått upp ögonen för den frihet det ger.

I centrala Sollefteå kan man just nu förvärva detta vackra hus med älvtomt.
Foto: Åsa G Torell

En utmaning på bostadsmarknaden i Sollefteå är att många äldre stannar kvar i sina villor trots att de hellre vill ha något mindre. Det behövs en rotation på marknaden då det troligtvis kommer många inflyttande familjer inom de närmaste åren men finns få lediga villor. Där kan det finnas potential för investerare som exempelvis vill bygga trygghetsboenden. Sara vill också uppmana privata mark- och fastighetsägare att höra av sig om det finns funderingar om att avyttra något.

– Vi kommer mer än gärna och gör en värdering av din bostad om du har minsta fundering på att sälja inom det närmaste året. Vi värderar och tipsar helt kostnadsfritt, avslutar hon.

Se alla lediga objekt i Sollefteå kommun på Hemnet just nu: Bostäder till salu – Sollefteå kommun – Hemnet