Normal elkostnad för en villa bild

Normal elkostnad för en villa

Ingen kan ha undgått att elpriserna skenat den senaste tiden. För många är elkostnaden en stor utgift och en stor stress – speciellt för villaägare. I den här artikeln tänker vi gå igenom vad en ”normal” elkostnad för en villa är per år, men även vad du kan göra för att se över dina elkostnader och kanske till och med minska dom.

Den statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el. Enligt deras mätningar är en normal elförbrukning för en villa cirka 20.000 kWh/år. Du som har investerat i fjärrvärme, eller annan värmekälla som inte är el, ligger den normala förbrukningen på cirka 5000 kWh/år.

Elkostnaden ökade under 2021

Elkostnaderna för att bo i villa har stadigt ökat sedan 2015 där priserna toppades 2021 med 175 öre/kWh. Med dessa förutsättningar landade den totala elkostnaden för en villa 2021 på cirka 35.000 kronor.

Elkostnaden för en villa varierar naturligt med årstiderna, med en större förbrukning på vintern och en mindre förbrukning på sommmaren. Exakt hur din elkostnad kommande år ser ut beror på flera faktorer: vilket elområde du bor i, om du har rörligt eller fast pris på ditt elavtal, vilken typ av värmekälla du använder och hur mycket el du använder för att nämna några. De faktorer med störst påverkan på din energianvändning är värme, varmvatten och ventilation.

Så kan du minska elkostnaden för din villa

Det finns möjlighet att se över den totala elkostnaden för villan, kanske till och med minska den. I varje kommun finns energi- och klimatrådgivare som kan hjälpa dig se över ditt hus för att hitta eventuella energitjuvar. Det är en kostnadsfri och opartisk service som hjälper dig med frågor om uppvärmning, energieffektivisering, transporter, energikostnader och mycket mer.

Vem kan vända sig till energi- och klimatrådgivningen?

• Privatpersoner
  • Små och medelstora företag
  • Bostadsrättsföreningar
  • Privata flerbostadshusägare
  • Föreningar

Här kan du söka din kommunala energi- och klimatrådgivare.