Sundsvall i topp när digitalisering rankas bild

Sundsvall i topp när digitalisering rankas

Sundsvalls kommun utsågs för snart ett år sedan till Sveriges digitaliseringskommun av Kvalitetsmässan, Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling. Nu står det även klart att Marcus Matteby, IT-direktören som lett satsningen, toppar Dagens samhälles lista över personer som har störst makt över digitaliseringen i offentlig sektor. Med makt menar tidningen förmågan att åstadkomma saker, inspirera andra och vara den som har initiativet.

Sundsvall fick utmärkelsen Sveriges digitaliseringskommun

Det var i maj 2022 som Sundsvall fick utmärkelsen Sveriges digitaliseringskommun, ett pris som delas ut till den kommun som lyckats bäst med att använda digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet. Bland annat har Sundsvall och Ånge kommun utforskat ett närmare samarbete inom IT och digitalisering för att i regionen kunna tillgodogöra möjligheter oavsett storlek på kommun.

Framgången beror på digitalisering

Ansiktet bakom digitaliseringsarbetet, IT-direktör Marcus Matteby, hyllas nu av Dagens samhälle. I motiveringen står bland annat att ”Marcus har åstadkommit något unikt genom att leda arbetet med att bygga en digital infrastruktur från grunden med öppen källkod”.

– En av våra framgångsfaktorer är att politiken tidigt förstod att digitaliseringen är en del av vår framtid, att det kräver resurser och tydliga mål. Sedan dess har vi mobiliserat, lyckats locka medarbetare som ligger i framkant och skapat nya arbetssätt som involverar. Något som borgar för ett långsiktigt hållbart arbete med vår digitala utveckling, säger Marcus Matteby i ett pressmeddelande.