Glamping Höga Kusten – entreprenörer med ett hållbart liv som mål bild

Glamping Höga Kusten – entreprenörer med ett hållbart liv som mål

I Undrom förverkligar paret Marco och Nicole Pieren sin dröm och låter andra uppleva norrländsk natur på nära håll. Som entreprenörer med ett intensivt liv bakom sig sökte de hållbarhet på alla livets plan – och fann den i Höga Kusten.

Snön har bäddat in Höga Kusten i ett mjukt täcke och termometern visar tvåsiffriga minusgrader när Marco och Nicole tar emot på Glamping Höga Kusten, vildmarksboendet som de byggt upp från grunden på ett stycke mark i Undrom, Sollefteå kommun. Att hitta hit är inte helt lätt – infarten från landsvägen saknar skyltning. Ett medvetet val, ska det senare visa sig.

Väl framme är det desto lättare att känna sig välkommen. Paret tar emot i en uppvärmd grillkåta där en hemlagad lunch dukas fram, och paret börjar berätta sin historia.

Nicole Pieren vid elden i grillkåtan

– Vi älskar natur och friluftsliv, och har alltid valt tält framför hotell på våra resor, säger Marco.

Första gången det holländska paret kom till Höga Kusten var omkring 2013. De älskade det, men som egenföretagare med ett helt liv hemma i Holland kändes drömmen om ett litet rött hus omöjlig.

– Sedan hände det saker i livet, och vi började fråga oss: Är det här livet som vi vill leva? För oss båda var svaret nej, berättar Nicole.

2017 fick de chansen att bo en tid i Sollefteå, och bestämde sig. Höga Kusten hade allt som de drömt om – vacker natur, närhet till service och större städer om man önskar, samt möjlighet att köpa hus och mark till konkurrenskraftiga priser.

Lämnade hemlandet och började om på Höga Kusten

De sålde allt de hade hemma i Holland och köpte ett hus i Undrom, med en bit mark ner mot en närliggande å. När de berättade om äventyret i sociala medier blev många holländare intresserade av att komma på besök – och så föddes idén om en unik vildmarkscamping eller ”glamping” med bekvämt tältboende i stora canvastält och enkel helpension.

I dag har paret Pieren lagt ner åtskilliga timmar på anläggningen, och här finns förutom grillkåtan en större paviljong med plats för flera frukostätande sällskap. Dessutom finns en vedeldad bastu i skogen mellan tältplatserna, som i dag är tre till antalet.

Glampingen blev snabbt populär och som mest har de haft fem stora tält på plats i Undrom. Men parets hållbarhetstänk sträcker sig längre än de flestas – de vill helt enkelt inte växa för mycket på plats i Undrom.

Bekvämt glampingtält

– Det är inget självändamål för oss, glampingen ska vara på en nivå som bevarar den unika upplevelsen här och som vi kan driva själva. Vi vill inspirera människor att följa sin dröm, och dela med oss av vår gård, säger Nicole.

För att kunna möta efterfrågan – och dessutom lösa problem tillsammans med andra lokala företagare – har de istället inlett ett samarbete med närliggande High Coast Whisky. Destilleriet hade behov att kunna härbärgera sina gäster, och tillsammans med Glamping Höga Kusten kan de nu erbjuda ett alldeles speciellt boende i som mest åtta stora tält.

Utmärkelse för sin ekoturism

Under det senaste året har Glamping Höga Kusten både blivit medlemmar i STF och fått utmärkelsen Nature’s Best, Naturturismföretagens stämpel för utmärkta ekoturismupplevelser i Sverige.

– Målet för oss är att kunna leva helt på glampingverksamheten, utan jobb vid sidan av. Men mer än så? Nej, vi är annorlunda på det sättet, säger Marco Pieren.

Och det är här skylten kommer in, eller bristen på skylt från landsvägen någon kilometer bort.

– Med en skylt kommer husvagns- och husbilsturisterna, och då ökar kraven på service, ställplatser och så vidare. Då blir det något helt annat än det som är vår dröm, avslutar Marco.

Produktion: Devocy Communication. Artikeln är en del av Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten