Billigaste kommunen att bo i bild

Billigaste kommunen att bo i

För första gången på länge sjunker bostadspriserna men fortfarande är skillnaderna stora runt om i landet. Baserat på snittpriset per kvadratmeter har jämförelsesajten Financer sammanställt en lista med hjälp av Svensk mäklarstatistik över de billigaste kommunerna att bo och leva i just nu.

Inte helt oväntat hittar man de billigaste bostadsrätterna en bit från storstadsregionerna. Skillnaden är ofta enorm per kvadratmeter – en liten etta i Stockholms innerstad är ofta dyrare än en stor villa på landsbygden.

På grund av, eller kanske tack vare, pandemin blir distansjobb allt vanligare – vilket för många möjliggör att bo på en annan ort än där man arbetar. Du kanske hellre spenderar dina pengar på andra saker än dyra bostadslån – som enligt de flesta kommer fortsätta bli mer kostsamma i takt med att räntorna höjs. Priserna för att leva och klara av vardagen kommer med största anledning att höjas i och med hög inflation och höga energikostnader. Dessa omständigheter gör det faktiskt ännu mer troligt att du kan hitta ett prisvärt boende – så länge du kan tänka dig att bo på landet.

Billigast att bo enligt siffror från oktober 2022

1. Filipstad

Med sina drygt 10 000 invånare är den värmländska kommunen Filipstad landets billigaste ort att bo baserat på snittpriset per kvadratmeter. Närheten till Karlstad gör att du lätt kan jobbpendla, det är även en kommun där många barnfamiljer väljer att bosätta sig.

2. Hofors

Näst billigast bostadsrätter hade under hösten 2022 Hofors kommun, som ligger i nära anslutning till Sandviken och Gävle. Hofors är uppbyggt runt den stålindustri som fanns i anor och idag är gruvorna en turistattraktion för besökare.

3. Emmaboda

Emmaboda kommun kommer på tredje plats med en snittkostnad på 3 211 kronor per kvadratmeter. Kommunen ligger mitt i glasriket och har nära tågförbindelse till såväl Kalmar som Växjö.

4. Hällefors

Hällefors kommun tillhör Örebro län och ligger inte långt från denna mellanstora svenska stad. Kommunen har sedan länge dominerats av bergsbruk och utvinning av gruvmalm.

5. Fagersta

I Fagersta betalar du knappt 4 000 kronor per kvadratmeter i genomsnitt för en bostadsrätt. Fagersta är ett gammalt brukssamhälle nordväst om Västerås där industrier fortfarande är dominerande – mycket av näringslivet är uppbyggt kring det gamla bruket som en gång var navet i staden.