NKR öppna jämförelse ­– företagsklimat 2022 bild

NKR öppna jämförelse ­– företagsklimat 2022

En enkät från SKR, Sveriges kommuner och regioner, skickas ut till de företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med sin kommun under året. Resultatet ger ett så kallat Nöjd-kund-index (NKI) och nyligen offentliggjordes resultatet för 2022 i en rapport. Jämförelsen visar att den positiva utvecklingen håller i sig.

Detta är den tionde gången Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, genomför en öppen jämförelse inom området företagsklimat. Undersökningen görs i samverkan med Stockholm Business Alliance, SBA.

– Det är glädjande att omdömena kring kommunernas företagsservice fortsätter att bli allt bättre. Bra företagsservice bidrar till ett bra lokalt företagsklimat och därmed också till ökad tillväxt, jobbmöjligheter i kommunen och en stärkt ekonomi, säger Leif Klingensjö, sektionschef på SKR i ett pressmeddelande.

Deltagande kommunerna har ökat sitt NKI med 55 procent mot förra årets undersökning

Mätningen görs utifrån nyckeltalen NKI/NUI (Nöjd kund-index/ Nöjd upphandlings-index) där båda utgår från det företagen anser vara de viktigaste faktorerna för gott företagsklimat respektive upphandling. Efter att det totala NKI-resultatet varit oförändrat år 2021, så ökar NKI återigen med en enhet från 74 till 75. Av de kommuner som deltagit i undersökningen både år 2021 och 2022 så har 55 procent ökat sitt NKI.

I rapporten redovisas och jämförs olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. Jämförelserna ska stimulera till utveckling och förbättringar genom att kommuner och regioner lär av varandra. Det är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företagare. Ett gott företagsklimat främjar företagande, skapar arbetstillfällen och stärker kommunens skattebas. Att förbättra det lokala företagsklimatet är centralt för lokal och regional utveckling

Hörby i Skåne är topp på listan

Årets vinnare i den totala rankingen är Hörby i Skåne med NKI 87. Det är en kommun som ofta placerat sig bra, men inte nått ända fram tidigare. På andra och tredje plats placerar sig Torsby och Höganäs, båda med NKI 86. Två kommuner som även tidigare år nått höga placeringar. De övriga kommunerna bland de tio främsta är Leksand, Skara, Hylte, Timrå, Åstorp samt Boden och Kalix som var etta och tvåa i rankingen år 2021. Årets raket bland de topplacerade kommunerna är Hylte som gått från 134:e till 6:e plats i rankingen.

Topp 15 kommuner med högst NKI

1. Hörby