
Anna-Sofia, Head of Sweden på Game Lounge.
Lär känna Game Lounges uppskattade teamchef för den svenska marknaden!
Idag är det premiär för Game Lounges nya artikelserie “Möt en medarbetare”. Den första personen som ni får lära känna lite bättre är ingen mindre än företagets chef för den svenska marknaden: Anna-Sofia. En mycket kompetent, engagerad och omtyckt medarbetare som valde att ansluta sig till oss för fyra år sedan – ett beslut hon knappast ångrar med facit i hand.
“Det är så mycket som jag trivs med, men framför allt skulle jag säga att jag upplever att företaget tar hand om sina anställda”, berättar hon i vår intervju.
Sedan Anna-Sofia började på Game Lounge i slutet av år 2020 har hon innehaft flera olika arbetsroller. Bland annat har hon under vissa perioder arbetat enbart med både content och performance. Idag innehar dock Anna-Sofia rollen som övergripande chef för hela det svenska teamet där även två heltidsskribenter, en SEO-, Content- och Site Manager ingår.
Tillsammans med ett antal designers, datautvecklare, säljare m.fl. har de under de senaste åren drivit webbsidorna SveaCasino och Casinoguiden med stor framgång. Medan några av dessa personer vanligtvis är baserade på företagets kontor på Malta eller i Spanien arbetar de flesta i det svenska teamet, inklusive Anna-Sofia, just nu remote från olika orter i Sverige.
Vad var det som lockade med att söka jobb på Game Lounge och vad visste du om bolaget sedan tidigare?
– Jag hade tidigare arbetat inom iGaming och ville gärna tillbaka till den branschen då jag tycker att det är ett spännande område där man ligger i framkant i alla aspekter jag är intresserad av som content och teknik. Jag tog kontakt med en före detta kollega som jag visste arbetade på företaget och frågade om det fanns någon ledig tjänst jag kunde söka vilket det fanns! Jag sökte en tjänst som Site Manager för en ny sajt och fick jobbet. Jag visste att Game Lounge hade SveaCasino i sin portfölj, men det visade sig snabbt att företaget har en stor mängd marknader och produkter.
Vad är det bästa med att jobba på Game Lounge?
– Det är så mycket som jag trivs med, men framför allt skulle jag säga att jag upplever att företaget tar hand om sina anställda. Vi har många bra förmåner som till exempel ett generöst friskvårdsbidrag och fyra dagars-veckor under sommaren. Det är mycket enklare att ge av sig själv lite mer när man vet att man även får något tillbaka. Sedan stormtrivs jag med alla kollegor och mitt team!
På vilket sätt tycker du att företaget utvecklats sedan du började?
– Det ligger i branschens natur att arbetssättet ändras beroende på utveckling inom olika trender och uppdateringar. Men den största skillnaden skulle jag säga är att vi är mer förberedda på oförutsedda händelser som ligger bortom vår kontroll. Vi kan anpassa oss snabbt om det krävs.

Anna-Sofia under en av företagets konferenser i augusti.
Kan du berätta lite om din arbetsroll?
– Min roll är Head of Sweden, vilket i stora drag innebär att jag leder hela det svenska teamet strategiskt och till viss del operativt. Jag sköter marknadsföring och ser till att vi levererar utifrån våra uppsatta mål och är ansvarig för att vi fortsätter ligga på topp.
Hur skulle du beskriva dig själv som ledare?
– Jag hoppas att jag upplevs som stöttande och ödmjuk. För mig är det absolut viktigaste att ha ett team som är välmående och som inte känner att jag styr och ställer, utan mer finns i bakgrunden som ett stöd vid behov.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det är väldigt olika från dag till dag - men det är det som är roligt! Vissa dagar är extremt mötestunga där jag samlar in rapporter från externa leverantörer, har avstämningar med interna stakeholders angående nya funktioner och möten med mitt team om veckans arbetsuppgifter. Då och då kan vi få en snabb lansering och då är det att se till att vi har allt som behövs för maximal exponering.
Kan du ge exempel på något spännande projekt som du arbetat med under det senaste året?
– Jag har haft många roliga projekt men ett som ligger mig varmt om hjärtat är vår marknadsföring i radio. Vi har olika jinglar som rullar på bland annat RixFM och som fått ett mycket större genomslag än vad jag någonsin kunnat drömma om! Alla kan vår Svea-jingel och det är så kul!
Vad är lättast respektive svårast med ditt arbete?
– Tack vare mitt extremt kompetenta och erfarna team behöver jag i princip aldrig gå in på detaljnivå i content, SEO eller design. Alla vet sin roll och sin uppgift och gör det med bravur! Det svåraste är att jag ibland har många olika bollar i luften och kan känna att tiden inte alltid räcker till. Att ligga efter med mailen eller meddelanden är något jag arbetar aktivt med, med varierande resultat.
Hur bidrar ditt arbete till ett större syfte?
– Jättesvår fråga, men jag tänker mycket på att SveaCasino är ett starkt varumärke som funnits sedan 2012 och att vårt syfte är att vårda det och låta sajten fortsätta utvecklas. Vi har alltid legat i framkant när det gäller funktioner och utveckling, både internt men även för konkurrenter.
Vad ser du mest fram emot inför det kommande arbetsåret 2025?
– Vi kommer lägga in en ännu högre växel när det gäller marknadsföring och planerar att synas och höras ännu mer 2025. Det ska bli otroligt roligt att följa utvecklingen och ser fram emot ännu ett grymt år!

Anna-Sofia och hennes svenska team siktar högt inför 2025.