När du söker jobb hos oss
Vi erbjuder över 150 olika yrken på flera orter runtom i landet. De lediga tjänsterna hittar du på vår sida för lediga jobb på Trafikverket.se, eller på våran sida här på Nykommun.se.
Om vår rekryteringsprocess
Vill du jobba med oss? Va kul! Här är en kort förklaring kring hur vår rekryteringsprocess går till.
I många av våra rekryteringsprocesser använder vi arbetspsykologiska tester som ett verktyg för urval, innan vi bjuder in till ett första intervjutillfälle. För slutkandidater kan det även bli aktuellt med fördjupade intervjuer och/eller arbetsprov.
- Eftersom vi är en myndighet, behandlas alla ansökningshandlingar som offentliga. Det innebär att vi, vid en begäran, är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar.
- Vi tillämpar en provanställning på sex månader inom Trafikverket.
- Vi följer ramavtal och undanber oss vänligt men bestämt kontakt från annonsförsäljare.
- Vissa av våra tjänster kräver placering i säkerhetsklass. Därför kan en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) bli nödvändig innan anställningsbeslut fattas.
- I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för att få arbeta i säkerhetsklassade tjänster.
För att ansöka behöver du logga in på vår rekryteringsportal "Min karriärsida" och fylla i dina uppgifter.

Jobba hos oss – Trafikverket
Vanliga frågor
Nedan ser du de vanligaste frågorna och svaren om rekryteringsprocessen.
När får jag veta om jag har gått vidare i rekryteringsprocessen?
Vi anser att det är viktigt att du som söker jobb hos oss får besked så snabbt som möjligt om du har avancerat i rekryteringsprocessen eller inte. Efter varje urvalssteg strävar vi efter att ge dig en snabb återkoppling.
Om du har deltagit i en intervju kommer vi att kontakta dig personligen. I annat fall får du information via e-post om hur det har gått för dig i rekryteringen.
Vad behöver jag skicka in för att ansöka om ett jobb?
Innan du skickar in din ansökan, ombeds du att besvara några urvalsfrågor. Du ska endast bifoga de dokument som vi specifikt har efterfrågat, såsom CV, betyg eller intyg. Du kan ladda upp upp till sex filer, där varje fil får vara max 4 MB stor (godkända filformat är doc, docx, pdf, txt, jpg, gif eller bmp). När din ansökan har skickats in, får du en bekräftelse via mejl på att vi har mottagit den.
Vilken information sparar vi om dig och hur länge?
När du ansöker om jobb via ”Min karriärsida” i vår rekryteringsportal, samlar vi in följande information:
- Dina person- och kontaktuppgifter, såsom namn, personnummer, adress, e-post och telefonnummer.
- Dina svar på urvalsfrågorna för den aktuella tjänsten.
- Ditt CV och andra bifogade ansökningshandlingar.
- Testresultat, om sådana tester genomförs för tjänsten.
Dessa uppgifter är nödvändiga för att du ska kunna ansöka om en tjänst hos Trafikverket och för att vi ska kunna hantera rekryteringsprocessen.
Efter att du har sökt en tjänst behåller vi dina uppgifter i två år efter att rekryteringen har avslutats, i enlighet med RA-FS 2004:1 §2.
Vi önskar dig stort lycka till och ser fram emot din ansökan!