Borlänge kommun logotyp

Arbetsmarknadshandläggare till AMI

Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ansvarar för alla arbetsmarknadsåtgärder inom kommunens arbetsgivarområde för att stimulera sysselsättningen och motverka arbetslöshet i kommunen. Arbetsmarknads- och Integrationsenhetens uppdrag är att lotsa, föra dialog med och ge stöd till Borlängebor om deras väg till egen försörjning. Vi arbetar strategiskt och gränsöverskridande med kommunens förvaltningar, Arbetsförmedlingen, näringslivet med flera. Arbetsmarknadsenheten har en verksamhet, Insteget, som är medfinansierat av FINSAM. Verksamheten är för målgruppen som står långt från arbetsmarknaden. Individerna från målgruppen kan bli remitterade från Vuxenenheten, Regionen eller Försäkringskassan. Insteget har huvudsaklig placering i AMI´s lokaler i Åselby, med mobilitet för att kunna träffa deltagare på sina praktikplatser/arbetsträningsplatser. För att lyckas med vårt uppdrag behöver vi både vara lyhörda inför arbetsmarknadens behov och för den enskilda människans förutsättningar. Borlänge kommuns gemensamma värdegrund är ett viktigt verktyg i enhetens arbete och vi arbetar ständigt med att till leva upp till den och vad den innebär i det dagliga arbetet: - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Ditt arbete består i att stötta, vägleda och motivera Borlängebon till arbete eller studier och att hitta sin väg mot egen försörjning. Du ska utifrån individens behov, förutsättningar, förmågor och framtida mål, ge stöd och vägledning att närma sig arbetsmarknaden genom stegförflyttningar. Målen följs upp genom individens/deltagarens stegförflyttningar och mätningar av indikatorer som leder mot målet att närma sig egen försörjning. Du kommer ha samverkan med andra samarbetspartners kring deltagarna. Samverkan med andra parter och aktörer kring individen är en viktig del i arbetet. Arbetet innehåller sedvanliga arbetsuppgifter för en arbetsmarknadshandläggare såsom kartläggning, stöd till handlingsplan för egna mål, kurser, uppföljningsarbete, kunskap om olika utbildningsvägar och om arbetsmarknadens kompetensförsörjningsbehov. Du ska arbeta motiverande och lösningsfokuserat för progression framåt hos individen. Administration i form av dokumentation i vårt ärendehanteringssystem VIVA samt planering. Arbetsuppgifterna kan variera över tid utifrån uppdrag och behov inom verksamheten och på arbetsmarknaden. Vi arbetar utvecklingsorienterat och förändringsinriktat för att anpassa oss efter omvärldens behov. Du kommer ingå i en arbetsgrupp med totalt 3 arbetsmarknadshandläggare. KVALIFIKATIONER Du har högskoleutbildning med examen om minst 180 hp mot inriktning som exempelvis socialt-, samhällsvetenskapligt-, beteendevetenskapligt- eller folkhälsovetenskapligt arbete eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har goda kunskaper om arbetsmarknaden och de villkor som ställs i arbetslivet. Du har erfarenhet från arbete inom arbetsmarknadspolitisk verksamhet liksom av att arbeta stödjande och vägledande med deltagaren i fokus. Kunskaper inom beroendeproblematik, psykisk ohälsa , kriminalitet och kulturella skillnader samt att motivera, coacha och vägleda personer till arbetsmarknaden (studier/arbete). Du har god dokumentationsvana och kan använda digitala hjälpmedel som exempelvis Excel, PowerPoint, Word, Office365, VIVA, Tieto, Skype och Teams. Mycket bra muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt körkort för att kunna genomföra uppföljningsbesök är krav. Det är meriterande om du har - utbildning i 7TJUGO , MI (motiverande samtal), NLP (neuro lingvistisk programmering) och lösningsfokuserat förhållningssätt. - bra muntliga och skriftliga kunskaper i engelska och bra kunskaper i utomnordiska språk är meriterande. Som person söker vi dig som har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och van att skapa och upprätthålla goda relationer och har kunskap om och förståelse för målgruppens behov av flexibla individanpassade lösningar. Vi vill att du bemöter andra med positiv grundsyn, har förmågan att inspirera och engagera, har ett prestigelöst och pedagogiskt förhållningssätt. Vi vill att du har ett engagemang och känner ansvar att arbeta för Borlängebons bästa. Du är van att sätta upp mål, är kvalitetsmedveten, flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du arbetar lösningsfokuserat och kan se möjligheter när du ställs inför nya utmaningar och drivs av en vilja att fortlöpande arbeta för utveckling av verksamheten i samarbete med kollegor. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden så skicka in din ansökan redan idag. ÖVRIGT I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om jobbet hos Borlänge kommun

Sista ansökningsdag
2 juli
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej
Kommunvapen för Borlänge
Här i Sveriges trevligaste stad Borlänge kommer du att trivas Punk, picknick och pittoreskt. Natur, näringsliv och nytänk. Det bubblar i det expansiva Borlänge. Vi tror på innovation och inkludering, för att vi alla ska känna oss som hemma. Borlänge är inte som vilken stad som helst , vi lovar! Vi börjar med ett hej, så ser vi var det tar vägen. Bo mitt i närheten i en stor liten stad. Spännande handelsområden, tid till fritid och en vacker natur som skapad för aktiviteter. Närhet till skolor, pisten, restaurangen och gymmet. Kom lite närmare du också, välkommen till Borlänge!