Här är det bäst att leva bild

Här är det bäst att leva

Dem senaste femton åren har FOKUS listat Sveriges kommuner utefter tio kategorier. Kategorierna är Arbetsmarknad, Bostäder, Demografi, Demokrati och Jämställdhet, Kommunal Ekonomi, Trygghet, Kultur och Fritid, Miljö, Social och Hälsa och Utbildning. Mycket har hänt på listan sedan 2019 års rankning och i topp hittar vi Lomma Kommun.

Därför är Lomma bästa kommunen att leva i

Lomma kommun ligger strax utanför Malmö och har blivit en populär ort att flytta till från storstan. Den forna industrikommunen har ersatt fabriken i hamnen mot nya bostäder. Det har blivit ett trevligt område som gett plats för nya invånare. Många äldre boende har ersatts med unga barnfamiljer, vilket ökar efterfrågan på barnomsorg och skola, frågor som kommunen gärna jobbar vidare med.

Enligt Lomma själv är dem; ”En kustkommun med närhet till Malmö och Lund. Vi erbjuder både skola och trygghet i absolut toppklass”. Lomma gör dessutom stora infrastruktursatsningar som ska öka närheten mellan Lomma och dem närliggande storstäderna. Lomma får tre stopp på det regionala Pågatåget. Det innebär några minuters pendlingsresa till Lund och Malmö, samt flygplatsen Kastrup endast ett tågbyte bort.

Lomma Kommun menar att Malmö- och Lundbor som vill bosätta sig i en lugnare, tryggare miljö med bra skola söker sig till Lomma, men enligt Lommaborna själv har tryggheten minskat den senaste tiden då Lomma på kort tid drabbats av två knivrån mot ungdomar. Även trygghet för dem äldre behöver höjas. Problem som kommunen är medveten om, och jobbar mot att förbättra.

Kommunerna med högst och lägst poäng

Det fanns fler kommuner som tog sig högt upp på topplistan

1. Lomma
  2. Täby
  3. Mölndal

Dessa tre kommuner hamnade i botten

1. Dorotea
  2. Högsby
  3. Norberg

På Nykommun.se kan du jämföra din hemkommun mot närliggande kommuner

Är du nyfiken på hur din kommun står i frågor jämfört med grannkommunerna? Med vårt enkla sökverktyg kan du enkelt jämföra dem parametrar som är viktiga för dig och ta reda på information som du kanske inte visste. Testa här.

Källa: FOKUS