Barnfamiljernas bästa topp tre kommuner bild

Barnfamiljernas bästa topp tre kommuner

Det är mycket som ska stämma för att en barnfamilj ska trivas. Det absolut viktigaste är att förskolan och skolan är bra i den kommun man bosätter sig i. Men även andra frågor som trygghet, bostadsutbud och miljö är viktiga för barnfamiljer. På 2019 års rankning va Nacka kommun på topp inom dessa frågor. Så här såg placeringen ut på 2020 års lista.

De senaste tretton åren rankar magasinet Fokus årligen våra kommuner utefter några valda kriterier till ”Bäst att bo”. Förra året var Nacka kommun i topp när det kom till frågor som arbetsmarknad, bostadsmarknad, demokrati, trygghet, fritid-kultur-nöje, utbildning och miljö vilket gjorde dom till barnfamiljernas bästa kommun att bo i. På 2020 års rankning har Nacka flyttat ner en placering och högst upp på listan hittar vi Lomma.

Lomma erbjuder skola och trygghet i absolut toppklass

Enligt Lomma själva är de ”En kustkommun med närhet till Malmö och Lund. Vi erbjuder skola och trygghet i absolut toppklass”, och det märks om man ser till de höga poängen och topplaceringen på Fokus ”Bäst att bo”. Lomma är ett bra alternativ för Malmöbor som vill ha närhet till storstaden men bo i en lugnare och tryggare miljö. I Lomma finns bra skolor med en positiv studiemiljö och en känsla av trygghet. Enligt kriterierna arbetsmarknad, bostadsmarknad, demokrati, trygghet, fritid-kultur-nöje, utbildning och miljö ligger Lomma i topp vilket betyder att de tar över förstaplatsen som barnfamiljernas bästa kommun.

Topp tre bästa kommuner för barnfamiljer

1. Lomma kommun Lomma kommun får högst poäng och går där med in på förstaplats som Sveriges bästa kommun för barnfamiljer. Lommas lugna och trygga miljö gör kommunen till en utmärkt plats för barn att växa upp. Här hittar du bra skolor med en positiv studiemiljö för både stora och små invånare.
  2. Nacka kommun Nacka kommuns ambition är att vara den bästa kommunen i Sverige att bo och leva i. Här erbjuds en stark framtidstro och skolor i toppklass – vilket förklarar topp tre placeringen flera år i rad.
  3. Habo kommun Habo kommun klättrar från plats 16 på listan från föregående år upp till plats 3. En otrolig utveckling för denna snabbt växande kommun. I Habo är skolan meningsfull, utmanande och utvecklande. Här är det viktigt att eleverna känner sig delaktiga och har rätt förutsättningar för att lyckas.

Vill du se hur din kommun har placerat sig på listan kan du se hela rankningen i Fokus ”Bäst att leva” här.