Dags att söka sommarjobb – så lyckas du i letandet bild

Dags att söka sommarjobb – så lyckas du i letandet

Sommaren kan tyckas vara långt borta med tanke på den senaste tidens snöoväder men nu är det hög tid att söka sommarjobb ­– för dig som antingen studerar eller vill passa på att göra något annat under semestertiderna. Just nu finns det över 35 000 lediga jobb i Platsbanken och de flesta är inom vård och omsorg.

Nyligen presenterade Arbetsförmedlingen läget för de som står inför att söka sommarjobb. I många av landets län är annonserna långt många fler än förra året vid samma tidpunkt.

– Det här bekräftar det vi har sett i våra prognoser, att det fortsatt finns många jobb att söka trots lågkonjunkturen. Det finns ett stort behov av sommarpersonal i nästan hela landet vilket ger goda förutsättningar för arbetssökande att få in en ny rad på sitt cv och stärka sin ställning framöver, säger Alva Johansson, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.

Det främsta behovet finns inom vård och omsorg, vilket rimmar väl med arbetskraftsbristen som finns i landet. En stor del av alla jobb annonseras för undersköterskor.

– När till exempel vårdens ordinarie personal går på semester är det ett perfekt läge för sommarvikarier att komma in och visa sina kvaliteter för att på sikt förstärka branschen permanent, säger Arbetsförmedlingens jobbsökarexpert Ellinor Wassberg i ett pressmeddelande.

Tips för dig som vill ansöka

• Våga ta kontakt. Många arbetsgivare behöver anställa. Berätta mer om dig själv, vad du kan bidra med och varför du är intresserad av att jobba hos just dem. Du kan ge förslag på vad du kan hjälpa dem med i sommar. De kanske inte hinner annonsera, men om du kommer med ett förslag själv kan de nappa.

• Innan du tar kontakt: Läs på om arbetsgivaren, till exempel på deras hemsida och på sociala medier.

• Håll dig uppdaterad på exempelvis din kommuns hemsida och andra rekryteringssajter.

• Om du vill prova på en ny bransch – fundera över hur du kan använda dina tidigare kunskaper och egenskaper på ett nytt sätt.

• Se över dina nätverk. Kanske finns det en möjlighet att få en anställning över sommaren just därifrån.

Vanligaste yrkena bland anmälda sommarjobb

• Undersköterskor inom hemtjänst, hemsjukvård, äldreboende och habilitering, 16 098 jobb

• Vårdbiträden, 5071 jobb

• Vårdare, boendestödjare, 3645 jobb