Till Gullspång

Fem skäl att bo i Gullspång

Bo nära vatten och vacker natur

Du som bosätter dig i Gullspångs kommun gör det med naturen nära inpå. Här finns det flera besöksmål och aktiviteter utomhus som passar hela familjen. Vandra vid någon av våra vandringsleder, spela golf eller ta en ridtur i vackra miljöer.

Vart du än väljer att bosätta dig i kommunen så har du också nära till någon av våra sjöar, Skagern, Vänern och Unden. Sjöarna erbjuder bra bad och fiske, och det finns också möjlighet att köpa byggklara tomter precis vid vattnet.

Lediga tomter vid Vänern

Närhet till större städer

Genom kommunen ligger både Europaväg 20 och Riksväg 26, vilket möjliggör att det lätt går att ta sig till större städer.

Till exempel är det flera av oss invånare som dagpendlar till arbeten i bland annat Mariestad, Töreboda, Kristinehamn, Skövde, Karlstad och Hallsberg.

Hos oss kan du åka buss, tåg och närtrafik med Västtrafik.

Karta över Sverige som visar vart Gullspångs kommun ligger

God vård och omsorg

Gullspångs kommun präglas av en välbemannad och välmående vård som är i ständig utveckling.

Det innebär bland annat att man arbetar för att erbjuda kortare köer och en merpersonlig hjälp vid behov till äldreomsorgen, LSS (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) och sjukvården.

Tre personer, två medarbetare inom vården och en brukare

Skola och utbildning i framkant

Gullspångs kommun har placerats på sjätte plats bland landets 290 kommuner i Bästa skolkommun, som utses av Lärarförbundets rankning och kriterier.

Här finns flera förskolor och skolor på de olika orterna. Inom kommunen finns förskola upp till och med högstadiet.

Här kan du läsa mer om kommunens skolor!

Förskolepedagog tillsammans med förskolebarn utomhus

Aktivt närings- och föreningsliv

Inom kommunen finns ett aktivt näringsliv där aktörerna tillsammans är med och utvecklar kommunen framåt, detta sker bland annat genom företagarföreningar.

I kommunen finns också många föreningar som erbjuder något för alla - från konst och kultur till sport! Här finns bland annat föreningarna Hova IF, Gullspångs IF, Skytteförening, Ridklubben Gullhov, Ribbingsfors Golf och Gullspångs Trädgårdsförening.

Se hela listan med föreningar här!

Tjejer som spelar fotboll på utomhusplan