Till Gullspång

Se och göra i Gullspång

Vandrings- och cykelleder

Du som gillar att upptäcka naturen till fots eller på cykel har många leder att välja mellan i kommunens sex naturreservat. Vandringslederna bjuder på ett varierande och spännande landskap som ger ett lugn i själen.

Vid Gullspångsälven är landskapet omväxlande och lantligt. Sydost närmar vi oss Tivedens nationalpark med dess karga och djupa skogskaraktär och i Gårdsjö återfinner vi enkelhetens brukssamhälle. Även i anslutning till tätorterna finns skogen och fina vandringsleder för den som vi ta en enklare kvällspromenad.

Här kan du läsa om kommunens olika leder att utforska.

Kultur

Gullspångs kommun är en kulturrik bygd och här hittar du ett utbud av mindre museer och upplevelseplatser som bland annat berättar om traktens kulturhistoria, sjöfarts- och järnvägshistoria.

Södra Råda timmerkyrka

På denna plats stod en av Sveriges bäst bevarade medeltida timmerkyrkor, invändigt täckt med målningar utförda på 1300 och 1400-talet. Det var en unik och ovärderlig del i vårt och hela Europas kulturella arv.  I en anlagd brand november 2001 brann kyrkan ned till grunden.

Den gamla kyrkan gick inte att återskapa helt, men idag står här en rekonstruktion av den medeltida timrade kyrkan i Södra Råda. Tillvägagångssättet  vid bygget är detsamma som när kyrkan en gång byggdes för nästan sjuhundra år sedan. Rekonstruktionen invigdes i juni 2022.

Södra Råda timmerkyrka

Hova Riddarvecka

För att minnas historien arrangeras varje sommar Hova Riddarvecka, en medeltida marknad med tornerspel. Här får du och din familj följa med tillbaka till medeltiden och ni erbjuds aktiviteter för stora och små - barnens riddarland, gycklarshower, marknad, mat, kortege och tornerspel.

I år hålls evenemanget mellan 8:e och 16:e juli.

Här kan du läsa mer om Hova Riddarvecka.

Tornerspel under Hova Riddarvecka

Ta en tur på dressin

På dressinen kan du ta med dig familjen eller vänner och bara njuta av en charmig gnisslande rälsfärd genom vackert landskap och underbara ställen där allmän väg saknas.

Dressinstationen hittar du i Gullspångs centrum.

En vuxen och ett barn som åker dressin

Fotograf: Marlies van Ree