Till Umeå

10 skäl att flytta hit

Stadspuls? Avkopplande lugn? Ja, då kanske Umeå är nåt för dig. Här listar vi 10 (nja, åtminstone 9 ½) fullgoda skäl att flytta hit till UÅ!

1. För världens högsta livskvalitet. Västerbotten erbjuder Europas högsta livskvalitet. Det låter som skryt, vilket det såklart är. Men nu kommer det faktiskt inte från oss, utan EU. ”EU Regional Social Progress Index” är ett index som sammanfattar 50 olika aspekter som kännetecknar ett gott liv - det rör sig om hälsa, möjligheter till inflytande och att kunna utvecklas. Västerbotten får som enda region i EU högsta poäng. Tidningarna Fokus och Dagens Samhälle instämmer i sina rankingar. Läs mer om vad Umeå erbjuder.

2. För huvudstadskänslan. Jo, vi är inte ensamma med att kalla sig huvudstad. Men hur många andra har blivit utnämnda till Europas kulturhuvudstad och samtidigt invalda i nätverk som European Capital of Culture, European Smart City Lighthouse och European Green Capital. Faktum är att det endast är Umeå och två andra städer i Europa.

Norrsken över centrala Umeå

3. För hiphopen. För punken. Eller operan. Eller för.. Umeåbor gillar inte att gå runt och vänta på att saker ska hända. En gör själv. Det kreativa skapandet och DIY-andet har stampat upp stigen för ett kulturliv med få svenska motsvarigheter. Kulturen alltid närvarande i Umeå – oavsett om din grej finkultur eller fulkultur – punkens omformare, opera, hiphop på dialekt, existentiell slapstick, #metoo-konst eller helt andra uttryck. Kolla in aktuella evenemang eller andra delar av kulturutbudet!

4. För ett aktivt friluftsliv... Får du mer puls i skidspåren, och av idrott snarare än kultur? Välkommen – Umeå är Sveriges bästa sportstad. Och vardagsflåset är säkrat då Umeå är topp 3 bland Sveriges bästa cykelstäder.

Skidåkning vid Tavelsjön i Umeå

5. …och närheten till natur. Den storslagna naturen väntar bokstavligen runt hörnet när du känner för att varva ned. Den mäktiga Umeälven skär tvärs genom staden, och följer du den söderut öppnar sig snart den västerbottniska skärgården. Uppströms leder den genom trolska skogar vidare upp till fjällvärldens majestätiska vidder. I Umeå finns det gott om saker att göra både ute och inne.

6. För framtiden. I Umeå skapas varje år 1 000 nya arbetstillfällen, och arbetslösheten är bland Sveriges lägsta. I Umeå bor också landets mest miljömedvetna människor, och tre år i följd huserade Umeå i finalen till European Green Capital. Umeå är också Sveriges största stad utan det som polisen kallar utsatta områden. Det uppnås genom att växa hållbart och syns i nyhetsrapporteringen. En flytt till Umeå är en investering i framtiden – din egen och i världens.

7. För värmen. Nej, det är ingen som flyttar till Umeå för det tropiska vädret. (Kanske tvärtom – här har du fortfarande goda chanser att faktiskt få uppleva en riktig vinter.) Många Umeåbor beskriver trots detta sin stad som just ”varm”. Frågar man dem så är ”varm” ett av de vanligaste svaren. ”Inkluderande” och ”öppen” är andra vanliga svar. Människor i Umeå är generellt mer positiva till sin hemstad än folk i andra delar av landet, och de flyttar härifrån i mindre utsträckning – kanske just av sådana anledningar.

8. För barnomsorgen och skolorna. Umeås befolkning är en av landets mest välutbildade. Två universitet och en designhögskola som har utnämnts till världens bästa flera gånger är en del av förklaringen. Men det är tidigare än så som grunden läggs – som boende i Umeå har du tillgång till bra förskolor och sedan grundskolor och gymnasieskolor som har högre andel behöriga lärare än de flesta andra platser i landet..

Studentlivet i Umeå

9. För tilliten. Behöver vi skala ner och lyfta en enda sak, ja då är det kanske ändå tilliten som är Umeås verkliga superkraft. Bland länder i världen så är Sverige ett av de där människor litar allra mest på varandra – och ingenstans i Sverige är tilliten så hög som i Umeå. Gemenskap och trygghet bygger på tillit – men det är också grunden till ett klimat för innovation och nytänkande. När vi känner tillit vågar vi utmana etablerade sanningar och auktoriteter.

10. …och här får du fylla i! Nu börjar du nog inse att det här med att eget tänkande är en stor grej i Umeå. Oliktänkande är okej, och oliktyckande likaså. Och typ alla gör det – om det mesta en kan tänka sig. Som riktig Umeåbo skulle du exempelvis aldrig okritiskt köpa en sån här lista som en sanning. Det är nu dags att träna på att tänka som en äkta Umebo: Glöm det du har läst och bilda dig istället en egen uppfattning!

Hur motiverar du valet av hemstad? Mejla dina starkaste argument till anna.olofsson@umea.se, så kanske vi lägger till det i listan. (P.S. om du behöver inspiration – ta ett snack med någon av de 130 000 personer som redan har sin egen sanning om varför de valt att bo här.)