Kommunslogans – älskade och hatade bild

Kommunslogans – älskade och hatade

Anna-Stina Stenbäck
Anna-Stina Stenbäck
Publicerad:

Har du någonsin reflekterat över din egen hemorts kommunslogan? Eller – har det kanske fnissats till i baksätet under sommarens bilsemester när ni rullat in i någon av Sveriges alla orter? Men – vad är egentligen en kommunslogan, varför finns de och hur kommer det sig att de förändras under tid? Vi ska försöka svara på dessa frågor samtidigt som vi listar några av de, som vi tycker, är mest värda att uppmärksamma.

En kommunslogan är helt enkelt något som som används för att marknadsföra kommunen. Det kan handla om att locka till sig turister, öka kännedomen eller helt enkelt för att skapa en positiv känsla. Det kanske låter lite onödigt att lägga energi på detta, men att 249 av Sveriges 290 kommuner faktiskt har en, eller flera, slogans tyder ju på att det är något som engagerar.

Enstaka kommuner har kommunslogans på engelska snarare än svenska. Ett exempel är Stockholm med sitt ”The capital of Scandinavia”. Många kommuner har också mer eller mindre officiella sätt att genom ord marknadsföra sig och det är inte ovanligt att detta kritiseras. För att nämna ett av alla exempel – Växjö marknadsför sig som ”Europas grönaste stad”. Fullt obegripligt för många, men samtidigt ett sätt för politiker och tjänstemän att lyfta fram sitt miljö- och klimatarbete. Oavsett om orden skapar huvudbry, politisk debatt eller om de bara får besökare att dra på smilbanden så är detta onekligen något som engagerar. Vilket ju faktiskt gör att marknadsföringen faktiskt fungerar!

Hur som helst – vi har valt att plocka ut några av våra favoriter. Och – ett tips till dig som är på resande fot med familjen. Kolla upp de platser ni passerar, ta reda på bakgrunden till orden och gör en lista över vilka som engagerar er mest.

Tio kommunslogans vi gillar:

  1. Jag är tokig i Säter – Anspelar på den stora rättspsykiatriska kliniken som finns i kommunen.
  2. Sveriges minsta kommun – Ja, varför inte. Bjurholm som ligger i norra Ångermanland har en befolkning på drygt 900 personer.  
  3. Picasso valde Kristinehamn – välkommen du också! – Av någon anledning finns en Picassoskulptur placerad i skärgårdstaden, gjord av den norske konstnären Carl Nesjar och utsmyckad av Picasso själv. Skulpturen invigdes 1965 och sedan dess har kommunen tagit alla tillfällen att marknadsföra sig genom den.
  4. En promille kan inte ha fel! – I Vingåker bor, just det, ungefär en promille av Sveriges befolkning.
  5. Mer än du trorLerums officiella kommunslogan väcker onekligen ett intresse. Vilket är ett ganska smart drag för en kommun som vill locka till sig fler besökare.
  6. Hårda bud i Mellerud – Säga vad man vill, men parollen har verkligen satt sig i svenskarnas medvetande. Vad man egentligen syftar på är lite oklart, men den är minst sagt minnesvärd.
  7. Världens ände – Det klingar kanske inte så positivt, men den vanligaste förklaringen till Trosas slogan är att det förr bara fanns en väg att åka till kuststaden. Sedan kom man helt enkelt inte längre.
  8. Här gaur da! – Säg det på skånska tio gånger så ska du nog förstå att allt är möjligt i Östra Göinge.
  9. Trevligt folk – Våren 2013 anmäler sig Somalia som första landet någonsin till bandy VM. Spelarna har aldrig stått på isen förut och de bor inte heller i Somalia – de bor i Borlänge. Kommunens slogan är ett exempel på att lyfta goda exempel och initiativ som blivit kända med hela svenska folket. Visst klingar det bra? Vem vill inte bo i en kommun med trevligt folk?
  10. I love Hjo – En klassiker som är svår att få ur huvudet. Med ett så lättrimmat namn vore det nästan olagligt att inte göra något internationellt

Ladda fler nyheter