Till Mariestad

Fem skäl att bo i Mariestad

Det finns minst tusen goda anledningar att bosätta sig i Mariestad. Här listar vi fem av dem.

foto_tuana_fridén

Foto: Tuana Fridén

Närheten

Mariestad står för det enkla och nära i livet. Här har du allt du behöver inom räckhåll. Medan barnen cyklar till skolan tar du en promenad till jobbet, eller till buss och tåg om du vill arbetspendla. Det strategiska läget gör det enkelt att ta sig både till intilliggande kommuner och till de stora städerna. Och efter arbetsdagens slut finns mängder av möjligheter till en meningsfull och avkopplande fritid.

mariestad_nykommun

Sjön

Att bo i Mariestad är att bo granne med Sveriges största sjö. Vänern finns där att segla på, bada i, se ut över och på alla sätt njuta av – varje dag året runt. Med 14 mil kust och Europas största insjöskärgård utanför stränderna finns oändliga möjligheter till både upplevelser och avkoppling. Varför inte ta en tur med båten en vanlig tisdagskväll, njuta av hamnlivet eller fiska upp din egen middag?

foto_tuana_fridén

Foto: Tuana Fridén

Föreningslivet

Vurmar du för ridning, brinner för fotboll eller älskar kultur? Med Mariestads rika föreningsliv inpå knuten har du alla chanser att hitta något du gillar. Här finns allt från anrika idrottsföreningar till nischade kulturinitiativ. Det aktiva föreningslivet får barn, unga och vuxna att ha roligt och må bra tillsammans. Att engagera sig i en förening är dessutom ett jättebra sätt att lära känna både kommunen och dess invånare.

mariestad_nykommun

Framtidstron

Mariestad växer och har siktet inställt på framtiden. Här finns en god anda och en vilja att lyckas tillsammans. Att AB Volvo nu planerar att bygga en batterifabrik i kommunen är ett kvitto på att vår framtidstro delas av många andra. Till 2040 ska Mariestad växa till 40 000 invånare. Det kommer att betyda många nya drömbostadslägen och minst lika många arbetstillfällen i flera olika branscher. Välkommen att dela vår framtid!

foto_andré_nordblom

Foto: André Nordblom

Variationen

Omgivningarna i och runt Mariestad är så vackra och speciella att de har uppmärksammats internationellt. Här finns många naturreservat, en nationalpark och inte mindre än två områden som fått utnämningar av Unesco. Så oavsett om du gillar äventyrliga vandringsleder eller gyllene sandstränder finns det en plats här för dig.