Till Tanum

5 skäl att flytta till Tanum

Fem skäl att flytta till Tanum

1.    Tanum erbjuder bostäder i unika och trygga miljöer

Tanum är en unik plats att leva på. Här finns livskraftiga samhällen och en levande landsbygd, salta hav, stilla insjöar, kala klippor, omfamnande skogar och kraftfulla berg. Vår vision är att öka antalet invånare (idag 13 000) – därför satsar vi på boende, infrastruktur och näringsliv.

Målet är att vi ska bygga 300 nya bostäder under de närmaste åren samt erbjuda villatomter i Tanums större samhällen till marknadsmässiga priser. Häng med oss på resan.

2.    God utbildning på små skolor

Vi erbjuder utbildning upp till gymnasiet inom kommunen. Våra skolor och förskolor håller en hög kvalitet och ligger nära hemmet – allt för att vardagspusslet ska gå ihop. Vi är en familjär kommun och barnen promenerar eller cyklar ofta till skolan, annars tar man skolbussen. Skolornas placering i samhällena ger en naturlig närhet till skolan och en fri och trygg uppväxt, en god anledning till varför familjer flyttar till oss från storstäderna.

3.    I Tanum bubblar det av entreprenörskap

Det finns fler än 2 600 företag i Tanum idag (år 2022), och ett starkt näringsliv och nätverk med driftiga och kreativa företagare. Vi vill tillsammans med näringslivet skapa goda förutsättningar för Tanumsbor att driva eget företag och kunna satsa på sin dröm. Vi erbjuder företagsträffar, ett brett nätverk, stöd och rådgivning till dig som vill starta eget.

Vad väntar du på? Vi hjälper dig nå dina mål.

Läs mer här om Västra Götalands mest företagsamma kommun.

4.    Närvarande natur

Här är naturen alltid närvarande. Om sommaren är det havet och vår unika skärgård som lockar många. I fiskelägena vankas det färska skaldjur att avnjuta på en solvarm klippa när solen går ned. Men naturen erbjuder mer än Fjällbackas världsberömda skärgård och Vitlyckes fantastiska hällristningar. Med oreglerade vattendrag kan området erbjuda ett fantastiskt havsöringsfiske med många lättillgängliga fiskeplatser och i kommunens trettio naturreservat finns möjlighet att upptäcka orörd natur nära samhällena. Här bör Tjurpannan och Valön upplevas året om, från den färgsprakande vårblomningen till vinterns piskande stormar.

Här kan du läsa om vad du kan uppleva och göra i vår kommun.

5.    Trygg omsorg för de äldre

Vi värnar om alla våra medborgare, unga som gamla. Här erbjuder vi en god livskvalitet även för våra äldre invånare och personer med funktionsnedsättning. Äldreboenden finns på flera orter och i olika former för att de som inte har möjlighet att bo kvar i sitt hem ändå kan stanna kvar i orten om det är önskan. Vi vet att varje människa har unika behov och egna önskemål, vilket vi låter styra utformningen av äldreomsorgen.