Till Hjo

Fem skäl att bo i Hjo

1. Nära till allt – mycket tid till det mest värdefulla

Du som bor i Hjo har alltid nära till det viktigaste. Här finns skolorna på gång- och cykelavstånd, ett levande föreningsliv och ett brett kulturutbud. Och så Vättern, trästadsmiljön och naturen förstås. Du behöver inte lägga massa tid på att förflytta dig, utan kan ägna tiden åt det du tycker är viktigt.

I Hjo har du pendlingsavstånd till storstäderna och arbetsregionerna Skövde, Jönköping, Göteborg och Stockholm. Du kan tillbringa dagen på jobbet i Göteborg, Skövde eller Jönköping och ändå hinna med både middag och en joggingtur på hemmaplan.

2. Vackra och varierande boendemiljöer

Här finns vackra boendemiljöer mitt i den historiska trästaden, med närhet till hamnområdet, sjön och stadsparken. Om du vill bo utanför stadskärnan finns flera små, mysiga samhällen med naturen och engagerade gröna företagare som grannar. Vi expanderar och har lediga tomter som är byggklara. Dessutom planeras många nya bostäder de närmsta åren.

En man drar två glada barn i en skrinda

Fotograf: Jesper Anhede

Två personer sitter på en bänk i naturen och fikar

Fotograf: Jesper Anhede

3. Ta ett lunchdopp

Med närhet till både Vättern och Mullsjön så är det aldrig långt till ett dopp i Hjo. Om du jobbar i stan är lunchdopp i Vättern en stark rekommendation – kanske blir du en av Hjoborna som cyklar i badrock till närmsta brygga på lunchen, sommar som vinter?

4. Småstadsmys med stort utbud

Trots stadens litenhet har vi ett stort utbud av mysiga fik, restauranger och genuina butiker. Vi förvånas ibland själva över hur en stad i Hjostorlek kan rymma så många företagare som bidrar till att förgylla vardagen för oss som bor här.

5. Naturen runt knuten

Här i Hjo hittar vi naturen runt husknuten och du tar dig lätt till friluftsområden, naturreservat och vandringsleder.

Genom Hjo stad sträcker sig naturreservatet Hjoåns dalgång. Ett naturområde som erbjuder en vacker vandring längs naturstigen ända från hamnområdet upp till Mullsjön, en sträcka på drygt fyra kilometer.

I motionsspåren på Högalidens friluftsområde kan du ta en härlig promenad, träna löpning, orientera eller cykla mountainbike. För den som vill träna finns även Guldkrokens idrottsområde med bland annat tennishall, flera fotbollsplaner, en konstgräsplan och en friidrottsanläggning. Därtill finns utomhusgym på flera platser. Genom Hjo kommun passerar även vandringslederna Pilgrimsleden, Västra Vätterleden och Runt Vätterleden.

Gillar du att fiska eller åka båt? Här finns alla möjligheter!