Till Tranås

Fem skäl att bo i Tranås

Fem skäl att bo i Tranås

Varför ska du bosätta dig i Tranås, kanske du frågar dig? Ett av skälen är att det finns boenden för alla smaker. Du kan välja att bo sjönära med tillgång till egen båtplats eller med blåbärsskogen precis inpå knuten. Vill du bo stadsnära finns både lägenheter och villor inom femminuters avstånd från centrala Tranås. Kort sagt det finns många skäl att bosätta sig i Tranås kommun!

1: Du får mer tid över

I Tranås har du nära till allt. Nära till barnens skola och förskola, nära till ditt arbete och nära till dina fritidsaktiviteter. Närheten skapar också en trygg och familjevänlig miljö. Efter skolan tar sig till och med de allra minsta hem för egen maskin, kanske för att hämta ett musikinstrument eller för att byta om inför dagens träning. För egen del har du även livets väsentligheter på promenad- eller cykelavstånd och får, tack vare de korta transportsträckorna, mer tid över till annat.

2: Boende för alla smaker

I Tranås finns det boenden för alla smaker. Vill du bo nära sjön? Mitt i centrum? Eller på landsbygden? Här finns möjligheterna för dig. Du kan välja mellan gammalt såväl som nyproducerat och du kan välja om du vill hyra eller köpa ditt nästa boende. Tranås är dessutom en växande kommun och det satsas för fullt på attraktiva boenden för dig. Häng med i utvecklingen och hitta ditt nästa drömboende.

3: Bra pendlingsmöjligheter

Tranås ligger mittemellan Jönköping och Linköping samt mellan Stockholm och Göteborg. Det geografiska läget gör Tranås till en utmärkt pendlingskommun. Detta är de cirka 1 955 Tranåsbor som valt att bo i Tranås men pendla till sitt arbete ett starkt bevis på. De flesta av dessa pendlare arbetar i de närliggande större städerna Jönköping och Linköping. De goda kommunikationerna gör att du kan välja det goda livet i Tranås kommun, med närhet till både naturen, familjelivet men också satsa på din karriär. Dessutom har möjligheterna med distansarbete gjort att många kan välja ett jobb i Stockholm eller Göteborg men fortfarande bo kvar i Tranås. Detta gör Tranås till en utmärkt kommun att bo, leva och verka i.

4: Friluftsliv runt knuten

I Tranås finns det både skog och sjö nära. Gillar du att cykla MTB eller vandra i skogen? Då ska du kolla in någon av cykel- och vandringslederna som finns i närområdet. Vintertid finns det goda möjligheter till att åka skidor och skridskor i Tranås. Ta en utflykt på sjön Sommen och njut av vinterkylan eller varför inte testa längdskidåkning i något av spåren i skogarna runt Tranås. Behöver du fler tips är du alltid välkommen in till turistbyrån som hjälper dig med kartor och annat som kan tänkas behövas för ditt nästa äventyr.

5: Du slipper köa

I och med att du har nära till det mesta i Tranås behöver du sällan eller nästan aldrig köa. Hoppa på din cykel och ta dig hem från jobbet, stanna till i mataffären på vägen och var hemma på 10 minuter. Du får med enkelhet plats på kvällens träningspass på gymmet eller får grusvägen helt för dig själv under kvällens löprunda i elljusspåret. Även barnens aktiviteter blir enklare att få tillgång till, Tranås kommuns rika föreningsliv gör att det finns gott om platser för ditt barn att utvecklas inom sitt sport-, träning- eller musikintresse. Detta är en av många fördelar med Tranås kommun.